L’establiment és de planta irregular allargada per adaptar-se a la parcel·la i està dividit en dues parts, la que dona al Born i un afegit al carrer Nou.
El novembre de 1988, M. Alba Oliveras, Assumpta Suñé, M. Teresa Rius, Jaume Serra, Antoni Sancristòfol i Albert Benet, professors d’instituts, a la Casa del Servei Forestal, del carrer Miranda de la sagrera de Sant Martí d’Empúries, davant de la platja i de l’espigó modern de la torxa olímpica que hi va arribar el 1992.
El carrer de les Barreres forma part de la zona dels quatre cantons, amb un urbanisme força regular, que es va bastir entre els segles XVIII i XIX sobre els horts de l’interior de les muralles.
05/08/2024
Arxiu de Llorenç Gamisans, amb fotografies de Miquel Ausió
El 17 de juliol de 1932 es va fer a l’estadi de la Bonavista, inaugurat el 19 de juny, però en funcionament des de finals de 1931, la segona jornada dels campionats de Manresa d’Atletisme amb la victòria de Ricard Pons, que com es veu en la fotografia de Llorenç Gamisans, es va imposar en la cursa de 80 metres llisos, amb un temps de 9” 3/5.
Entre les dècades de 1860 i 1880 es va urbanitzar la carretera de Cardona, una de les vies de comunicació més importants de la ciutat, que pertanyia a la Diputació. S’hi van instal•lar una successió d’indústries, magatzems i residències, com aquesta del número 77, en la cantonada amb el carrer Dos de maig, que combinava l’ús de taller i habitatge.
La fotografia mostra la secció de nens dels estanislaus en una representació de l’adoració dels Reis Mags a la Cova, en un pati situat entre l’església i la Casa d’Exercicis Espirituals, inaugurada el 21 de setembre de 1896.
A la segona meitat del segle XIX, sobretot entre 1860 i 1880, es va urbanitzar el primer tram de la carretera de Cardona, una de les dues vies de comunicació més importants de la ciutat, on es va instal•lar una successió d’edificis residencials, industrials i magatzems intercalats, com aquest magatzem del número 79, que Pere Canals va fer construir el 1882, dissenyat pel mestre d’obres Miquel Suaña i Castellet en un estil industrial academicista.
Al contrari del que sembla, el primer tram del Passeig es va urbanitzar al final del segle XIX amb edificis industrials i de lleure, més que no pas residencials, com es veu en aquesta casa del número 36, dissenyada per Ignasi Oms i Ponsa el 1896, amb planta baixa per a magatzems i primer pis per a una entitat.
En el paratge de les Obagues, entre el Cardener i la via del tren, des del segle XVII s’aprofitava l’energia hidràulica per a dos molins, els polvorers i un de fariner popularment dit de les Aubagues, que es convertirà el 1861 en la primera farinera industrial de Manresa.
Al carrer de Vallfonollosa, un dels més antics i on s’ha projectat el nou Arxiu de Manresa, es veu un contrast entre els edificis tradicionals i els d’estil neoclàssic i noucentista que anaven substituint els antics a cavall dels segles XIX i XX, com aquesta casa noucentista del número 9 reformada el 1927.
Hi ha edificis que perden notorietat a causa de canvis urbanístics, com aquest acabat el 1878 al carrer de les Piques número 2, a la cantonada amb l’antiga plaça del Pes de la palla.
20/11/2023
Foto: Lluís G. Cornet Vivar (Arxiu de Ramon Cornet de Pedro)
Les Marcetes és una de les masies més populars de Manresa pel seu bosc d’alzines, amb una font que s’havia convertit en un espai de lleure molt concorregut fins al final del segle passat.
24/10/2023
Foto: Lluís G. Cornet Vivar (Arxiu de Ramon Cornet de Pedro)
Assegut just al centre de la fotografia, Climent Oliveró Torrens, amb els treballadors de la seva impremta a Barcelona, on va néixer el 28 de gener de 1870 i va morir el 7 de desembre de 1938.
L’edifici es troba en el número 2 de la Muralla de Sant Francesc, davant de la plaça de Valldaura. Aquesta zona es va urbanitzar al llarg del darrer terç del segle XIX amb edificis d’habitatges i petits negocis, funcionals i sense gaires elements decoratius, que contrasten amb aquesta casa de l’arquitecte Ignasi Oms i Ponsa de 1910 (o 1901 segons el cadastre). És una obra una mica atípica d’Oms, perquè està resolta en un llenguatge neoclàssic premodernista, a diferència de la seva obra posterior.
Segons els responsables de la Biblioteca Nacional de España, es tractaria d’una fotografia d’uns 38 per 33 centímetres, amb la tècnica de paper albúmina sobre cartolina, feta segons sembla, el 1860 i signada per Charles Clifford, ja sigui perquè n’és l’autor o perquè la va comprar.
A Manresa hi ha molts edificis d’estil neoclàssic de postguerra, construïts entre els anys quaranta i cinquanta del segle XX, que han estat poc valorats tot i que han resistit el pas del temps. Es reparteixen entre el centre i la zona del Passeig i rodalies, com aquest del carrer de Jacint Verdaguer fet el 1953, que ha augmentat la presència amb l’enderroc recent dels edificis de la Bonavista. En aquesta zona hi havia moltes indústries, però el desplaçament del centre cap a la part alta del Passeig va propiciar als anys cinquanta la construcció d’edificis d’habitatges burgesos com aquest.
Tot i que la Biblioteca Nacional d’Espanya, lloc d’on s’ha estret la imatge, afirma que va ser publicada el 1860, creiem que és dos anys anterior. L’autor és el fotògraf gal·lès Charles Clifford, que tenia un estudi a Madrid des de 1850. El personatge va viatjar a Catalunya entre l’estiu i la tardor de 1858, per recórrer els llocs que l’any anterior havien visitat la germana de la reina Isabel II, Maria Luisa Fernanda de Borbón i el seu marit, Antonio de Orleans.
El carrer de Carrió, paral·lel al Passeig, combinava instal·lacions industrials amb edificis residencials construïts majoritàriament entre la primeria del segle XX i la Guerra Civil, com aquesta casa de 1925, segons el cadastre. Està feta en estil modernista tardà i amb alguns elements de transició al noucentisme.
A la fotografia observem el tradicional carrer de la Canal que tindrà continuïtat amb unes escales i després amb la nova edificació. Al davant es veu el darrere de les cases que donen al carrer Nou, la majoria del segle XIX i a l’esquerra l’estat de les obres del futur Mercat del Puigmercadal a començaments del 1986, davant d’un solar excavat, amb molta pedra, circumstància que va retardar considerablement la realització del conjunt de l’obra, que segons el periodista Josep M. Pintó era titànica.
La rehabilitació d’aquesta imponent xemeneia i el fet que sigui el reclam publicitari d’una promoció d’habitatges són la millor manera d’afirmar la importància d’un catàleg de patrimoni en una ciutat com la nostra. Aquesta zona de la carretera de Santpedor, ara coneguda per l’estació d’autobusos, va ser fins al darrer terç del segle XX un eixample industrial marcat per la platja de vies de l’estació de Manresa Alta. Al costat, hi havia aquesta fàbrica d’alcohol de 1914, cremada el 1930 i reconstruïda el 1932 en estil industrial tradicional, obra de l’arquitecte Josep Firmat i Serramalera.
Tres són els elements que destaquen en aquesta fotografia de l’estiu de 1935. En primer lloc, els familiars (els homes amb gorra) situats tant al mig de la carretera com a l’andana dreta de la Muralla del Carme, que acomiaden els seus fills, poc abans de participar en les colònies escolars catòliques que van tenir lloc a la Pobla de Lillet.
La zona de la plaça Clavé, situada dins de les muralles medievals, conté edificis construïts a partir del segle XVII, però la majoria són de la segona meitat del segle XIX, com aquesta casa gran en estil neoclàssic de 1869, segons el cadastre. Al llarg del segle XX, la zona s’ha convertit en centre comercial de la ciutat, a més de ser una àrea residencial burgesa.