Aquesta informació es va publicar originalment el 17 de març de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
TEATRE. Ramon Madaula i Lazona ens proposen en 'Dubte' una investigació teatral, una proposta escènica en què els dubtes, les acusacions i la intolerància es converteixen en els personatges principals. Una obra teatral escrita per John Patrick Shanley, dirigida per Sílvia Munt i interpretada per Rosa Maria Sardà, Ramon Madaula, Nora Navas i Mar Ulldemolins.
Actors de l'obra. Rosa Maria Sardà, Nora Navas, Mar Ulldemolins i Ramon Madaula
Una gran creu situada al fons de l'escenari i l'aparició de pare Flynn (Ramon Madaula) amb hàbits de missa produeixen el primer impacte. El capellà desgrana un sermó que posa l'accent en la força unificadora del dubte davant de la fe. Un inici alliçonador que ens situa en la substància central de Dubte, la celebrada obra de John Patrick Stanley.
Des del punt de partida d'un suposat cas de pederàstia, el muntatge va més enllà d'aquesta qüestió i de la hipocresia de l'Església per entrar de ple en la dissecció de la naturalesa d'una veritat que té mil cares. Incideix en l'ambigüitat de la condició humana, però deixa obert el camp per a altres lectures al situar-lo en el context sociopolític dels Estats Units de l'any 1964, un any després del magnicidi de Kennedy. En plena guerra del Vietnam i enmig de l'agitació del clima de defensa dels drets civils, l'obra troba un espai perfecte.
El text és tan intel·ligent com demolidor. Hi ha moltes preguntes sense respostes. Davant les més àmplies possibilitats visuals de la pel·lícula que va ser guanyadora de l'Oscar, el muntatge de Sílvia Munt aprofita els mitjans que té a l'abast. La seva direcció és continguda en un intent que no es desbordin les emocions.
Rosa Maria Sardà encarna magistralment la inquisidora germana Alloysius, la monja directora del col·legi catòlic del Bronx. L'actriu col·loca les seves frases com si fossin sentències inapel·lables. Els seus principis són innegociables i juga amb totes les cartes, inclosa la de la mentida, per intentar desemmascarar el pare Flynn, sospitós d'una relació il·lícita amb un alumne negre.
L'actor es mostra convincent traient a la llum els colors del seu estat d'ànim. El moment de més intensitat dramàtica arriba quan intenta explicar-li a la monja el sentit de les emocions en la seva relació amb els altres, sense que ella es desviï ni una mica de la seva actitud. Estupenda Mar Ulldemolins (com a germana James), la innocent monja que aconsegueix sembrar els dubtes en la directora, i intens el curt rol de Nora Navas com la mare de l'alumne. A ella només li importa la supervivència del seu fill en un món de pugnes entre blancs i negres i en què l'homosexualitat és un motiu més de marginació.