Més de 200 persones tallen la C-55 per reclamar millores i homenatjar les víctimes

per Ferran Sardans, 24 de novembre de 2012 a les 20:45 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 24 de novembre de 2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
CRÒNICA. Més de 200 persones tallen la C-55 durant mitja hora per homenatjar les 76 víctimes d'accidents que hi han perdut la vida en els últims 10 anys, segons la Federació d'Associacions de Veïns de Manresa i la Plataforma No més morts a la C-55. L'acte es va fer a les cinc de la tarda entre els punts quilomètrics 24 i 29 (entrada sud de Manresa-Sant Pau), i va rebre el suport i la presència de polítics de diferents municipis i de tots els colors polítics, excepte de Convergència i Unió.


Molts dels participants van introduir una flor a la pancarta que recordava les víctimes. L'ofrena floral va començar quan els Mossos van desviar el trànsit en tots dos sentits per vies alternatives i el pont de la C-55 va quedar sense cotxes.

Els concentrats tenien l’objectiu de recordar que hi ha tot un seguit de reivindicacions pendents de fer en aquesta carretera per millorar-ne l'índex de sinistralitat.

L’acte es va fer malgrat la prohibició de la Junta Electoral Central, que va enviar aquesta setmana una notificació als Mossos d'Esquadra manifestant que l’acte no es podia realitzar perquè es tracta de la jornada de reflexió electoral, donant a entendre que la convocatòria podria fer influir el vot dels electors.

Instants abans del tall, amb els participants esperant per fer-lo efectiu. Foto: Ferran Sardans

Fina Casals, portaveu de la Plataforma No més morts a la C-55, remarca que és un acte “del tot apolític, és de tota la societat civil cansada de patir accidents en aquesta carretera any rere any”. Afegeix que el motiu de la data de concentració ha estat del tot fortuït, davant la impossibilitat tècnica d'haver-ho pogut fer el passat dissabte: “Aquesta concentració ha estat el resultat d'una petició massiva dels participants de la nostra pàgina del Facebook, després dels darrers esdeveniments de la passada setmana, dos morts dilluns, un altre accident greu dimarts, divendres també, i 5 més el dissabte, una setmana del tot tràgica. Era el moment de dir prou!”, subratlla.

Per a Casals els objectius de l’acte són fer un homenatge a tantes i tantes víctimes d'aquesta carretera: “76 morts en 10 anys són molts morts, també a les seves famílies i amics que han patit tant. També fer-nos sentir sobre aquest greu problema que tenim al Bages amb les comunicacions”.

La carretera C-55 va estar tallada durant mitja hora a l'alçada de Sant Pau. Foto: Ferran Sardans

Des de la Plataforma No més morts a la C-55 proposen el desdoblament total de la C-55, ja que “és una carretera de més de 32.000 vehicles diaris, quan tots els informes aconsellen els desdoblaments a partir dels 12.000 vehicles”. Mentre això no sigui possible, reclamen millores a tota la carretera Manresa-Abrera “amb mitgeres New Jersey, per evitar els xocs frontals, que són els més freqüents, una millor il·luminació per evitar que continuï sent una gola de llop, i per sobre de tot l'immediat i urgent alliberament total del peatge de l'autopista C-16, almenys per als residents del Bages, igual que passa amb el túnel del Cadí. S’ha de pensar que aquesta autopista és la més cara de tot Europa. Anar de Terrassa a Girona per autopista pot costar 7 euros i són 105 km, i per anar de Manresa a Terrassa, que són 30 km, costa 7,84 €. Com es pot veure, un greuge comparatiu inaguantable”.



Fina Casals afirma que a Catalunya hi ha carreteres i autovies molt decents: “Tenim un exemple en l'autovia C-16 que va a Berga, abans era també un matador, o les rodalies de Barcelona també en grans autovies o autopistes sense pagament, altres ciutats semblants a la nostra tampoc tenen problemes, com per exemple, Igualada, Vic o Martorell. Nosaltres hem quedat oblidats”, es lamenta.

Finalment, Casals assevera que Manresa té un dèficit d’infraestructures més que evident: “Tenim dues opcions, jugar-nos la vida a la C-55 o a la C-58 o bé pagar una autopista caríssima a més de ser perillosa pel seu traçat mal ideat. Si parlem del tren és un altre tema patètic; es triga el mateix temps a anar a Barcelona que quan el van inaugurar el 1900, i si pensem amb la línia de Lleida ja és per riure”, es queixa la portaveu de la Plataforma No més morts a la C-55.

Reaccions polítiques

Pere Culell, regidor d’Esquerra Republicana de Catalunya a l’Ajuntament de Manresa i cap de llista pels republicans a les darreres municipals, no creu que “aquesta acció pugui modificar el vot de ningú”. A més, subratlla que “aquestes eleccions són més que eleccions al Parlament: estem treballant pel procés cap a la llibertat de la nostra nació i pels drets socials”.

Sobre la qüestió de la C-55 afirma que “sempre hem defensat alliberar peatges de la C16, perquè el desdoblament seria a llarg termini, és car i amb repercussions importants paisatgístiques”. En tot cas, Culell, que va formar part de les llistes al Parlament europeu, apunta que “és urgent l'actuació als punts negres per aturar el nombre de víctimes d'aquesta carretera”.

Representants de Solidaritat Catalana per la Independència. Foto: Ferran Sardans

Adam Majó, regidor de la CUP a Manresa, assenyala sobre la decisió de vot de cadascú que “hi influeixen molts factors, aquest també, tot i que de forma poc significativa”. En referència a l’acte, Majó declara que “la CUP hi dóna suport, per recordar que el nombre de víctimes generades a la C-55 no és acceptable”.

Quant a possibles solucions, el representant de la CUP destaca que cal “intervenir en els punts negres i apostar de forma decidida per millorar les connexions amb ferrocarril a Barcelona i, així, treure cotxes i morts de les carreteres”. Tanmateix, afegeix que “dissortadament, ara per ara no hi ha voluntat política”.

Pel que fa a les infraestructures de la ciutat, Majó manifesta que en els darrers 20 anys les infraestructures viàries (carreteres) vinculades a Manresa “han fet un salt endavant més que evident (cap a Igualada, cap a Lleida, cap a Solsona, cap a Berga, cap a Vic, cap a Terrassa...). Les ferroviàries, en canvi, pateixen dècades de manca d'inversions i de degradació del servei”.

El regidor del PP manresà Xavier Javaloyes, present a l'acte. Foto: Ferran Sardans

El regidor del PP manresà Xavier Javaloyes opina que fer aquest acte un dia abans de les eleccions no modifica el resultat electoral. A més, declara que ha assistit a l’acte perquè està a favor de “conscienciar el Govern de la Generalitat de la necessitat d’invertir en la millora urgent d’aquesta via”.

Per a Javaloyes Manresa té un dèficit d’infraestructures ferroviàries clar. A més, recorda que no hi ha greuge comparatiu entre les carreteres catalanes i les d’altres llocs d’Espanya, com per exemple Madrid: “Les catalanes depenen de la Generalitat de Catalunya i les de Madrid del govern de l’autonomia de Madrid, cal saber quina és la prioritat que dóna cada govern. El greuge no és entre carreteres de governs diferents, sinó de la inversió al territori. Per exemple, la Generalitat inverteix 80 milions d’euros en 7 quilòmetres de carretera per arribar al centre de Barcelona sense fer cues, però aquesta no l'utilitzen gaires vehicles. En canvi, no hi ha diners per a la C-55”, sentencia.

Felip González, primer secretari del PSC a Manresa, subratlla que “la democràcia és la democràcia. El dia de la reflexió i qualsevol dia. Els que hem estat governs ho sabem. Algunes vegades penses que és injust perquè estàs molt convençut del que fas i que ha causat la protesta, però si ets demòcrata ho ets”. Sobre la qüestió si l’acte pot canviar el vot, assenyala que “a hores d'ara, poques coses poden modificar un resultat electoral. Hi ha factors molt més influents: les enquestes, el paper dels mitjans de comunicació...”.

Felip González, primer secretari del PSC a Manresa. Foto: Ferran Sardans

El PSC ha donat suport al tall de la carretera, i hi han estat presents personalitats de la plana major del partit, com González o Irujo. González manifesta que “nosaltres en el seu dia ja vam perdre les eleccions i ara és "el govern dels millors", el que "faría més amb menys", qui hauria d'haver estat més resolutiu. La situació és greu, gairebé insostenible”.

Des del govern municipal, el seu portaveu Antoni Llobet constata que “només arribar al govern de la ciutat vam prioritzar obres urgents per donar resposta immediata als punts negres de la carretera. I hem aconseguit que la Generalitat hagi pressupostat les obres, hagi fet el projecte, les liciti i siguin una realitat a partir de gener”. A més, segons Llobet “hi ha l'acord d'enllestir el projecte de desdoblament de la carretera per tenir-lo a punt quan hi hagi disponibilitat econòmica”.

De cara als objectius que té el govern municipal ocupat per CiU, Llobet admet que Manresa té un greuge amb el tema de la connexió amb Barcelona, “per la qual cosa els següents objectius seran el seguiment de la realització d'aquest desdoblament de la C-55, la millora del servei ferroviari i unes bonificacions específiques per als ciutadans de la comarca per a l'ús de l'autopista”.

Des d’ICV, Laura Massana, secretària d'organització de la intercomarcal Bages-Berguedà-Solsonès, explica que “pel que fa a la C-55 demanem les mesures de seguretat que encara no han fet, com la separació de carrils amb una mitjana i l’alliberament de la C-16”.

Pel que fa al tall de la carretera assenyala que hi assisteixen per “mostrar el nostre suport, i ahir vam enviar un escrit a la Junta Electoral dient-los que no compartíem la decisió de prohibir-ho, ja que no es tracta de cap acte polític sinó de record a les víctimes”.



La policia va desviar el trànsit en tots dos sentits per vies alternatives. Foto: Ferran Sardans



Participació