«El viatge al Líban va ser l'inici d'‘Incendis’»

per Aida Solà Concustell, 21 de novembre de 2012 a les 16:55 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 21 de novembre de 2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
ENTREVISTA. Oriol Broggi, actor i director, és llicenciat en dramatúrgia i direcció escènica per l'Institut del Teatre. És director des del 2003 del Centre Dramàtic del Vallès i propietari de la productora La Perla 29.Porta uns 12 anys, aproximadament, fent teatre. Però, per alguna persona que no hagi mai vist cap treball seu, com definiria la seva manera de dirigir?
La manera de dirigir d'algú és molt díficil de definir o de valorar perquè no ho saps veure. La meva manera de dirigir no la puc definir, realment. Tot i això, jo no diria que tinc una tàctica. Tot i això, la meva tàctica nomès és una i és adaptar-me a l'actor que tinc davant, a les circumstàncies que tinc al meu voltant, saber tranquil·litzar-me, refer les idees que jo tinc de la meva vida i del meu món i ficar-les en relació a les persones que tinc davant. I, a partir d'aquí començar a construir el nou univers: l'obra de teatre.

Com a actor, com definiria un "bon actor"?
Un bon actor és aquell que sap moldejar el seu cos, la seva veu, la seva imatge exterior... Tot allò que ell desprèn. Un bon actor no nomès ha de saber dir un text, sinó que també l'ha de saber transmetre.

I un bon director?
Un bon director és aquell que sap ajudar perfectament bé l'actor a transmetre tot allò que l'autor vol que l'espectador entengui?

Què li agrada més, dirigir o ser dirigit?
Dirigir. Tinc moltes idees al cap i necessito materialitzar-les, treure-les, posar-les en pràctica!

Ser actor el fa dirigir de manera diferent?
Segurament sí. Però realment sóc actor de fa tant temps que ja ni ho recordo. Tots els directors, d'alguna manera directa o indirecta, tenen una relació amb l'actuació, i molts d'ells han actuat en algun moment.

Com definiria la seva productora, la Perla 29?
La meva productora és una companyia petita o és una productora mitjana. És el mig camí entre aquestes dues coses.
A més, la Perla 29 és un centre que permet que hi passi una sèrie de coses de forma independent de la resta de sistema teatral català. Per tant, és autònoma i té una voluntat de fer teatre que interessi al públic, però, sobretot, que interessi aquells que el fan.

Has treballat en moltes obres al TNC. Què en destacaries del teatre?
El TNC és un teatre incòmode, estrany... Quan el van fer no van pensar gaire en les dimensions, en l'equilibri. Per tant, és un teatre incòmode, però, alhora, és un lloc "xulo" per fer-hi obres.
  
 
Com a director, li agrada fer coses arriscades?
Jo crec que totes les meves obres són arriscades, o almenys jo m'ho plantejo així. Són unes produccions arriscades, ja que jo també en faig la producció, o la meva empresa i, per tant, això és molt risc. A més, actualment, en el món que vivim això és un súper risc.
Per tant, jo crec que totes les obres que he fet són arriscades. No són arriscades en el tòpic que tenim de teatre arriscat, sinó que és un teatre visualment molt més allunyat del que el públic sap veure.

A l'hora de triar una obra, quins criteris segueix?
La veritat és que sóc una persona que no segueix cap criteri. Simplement faig les obres que
 m'agraden.

I a l'hora de triar l'actor adequat per a cada personatge, segueix algun criteri?
Quan llegeixes l'obra sempre et vénen el cap un seguit d'actors que saps que seran les persones "perfectes" per a fer aquella obra.

En el cas d'"Incendis", tenia clar que Julio Manrique i Clara Segura havien de ser els protagonistes?
Sí. Realment sabia que eren les persones ideals, que tenien capacitat per fer-ho i que eren prou bones per adaptar-se a qualsevol cosa.

Et vas plantejar en algun moment fer
"Incendis" al TNC?
No m'ho he ni plantejat, però tampoc m'ho han proposat. Clar, jo tampoc puc decidir el que vull fer, sinó que he de fer el que puc.

L'obra dura unes dues hores. Va pensar en algun moment a escursar-la per la comoditat del espectador?
No, des del principi vam tenir el que duraria. Tots sabíem que era una obra llarga i que havia de durar el que havia de durar. Fins i tot vam pensar d'allargar-la.

Quant temps heu estat preparant aquesta obra, "Incendis"?
Hem estat, aproximadament, uns tres mesos, i vuit hores diàries.
 
Per què vau decidir estrenar "Incendis" al Romea?
Des del principi ja sabíem els tres, la Clara, el Julio i jo, que el projecte hauria d'anar al Romea. Per tant, vam triar l'obra en funció del espai on havia d'anar.

És "Incendis" el projecte més díficil que ha fet mai?
Sí, realment ha estat un projecte molt complicat i molt dur. A més, mai hagués pensat haver de viatjar al país on passen els successos que explica l'autor per fer l'obra. Per tant, puc dir, des del meu punt de vista, que el viatge al Líban va ser l'inici del projecte, ja que a partir d'allò la perspectiva de l'obra ens va canviar a tots completament.
El director i actor Oriol Broggi
Participació