Aquesta informació es va publicar originalment el 24 de gener de 2025 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Per a la prevenció d’incendis, és fonamental disposar d’extintors adequats per a cada tipus de foc. En resum, avui distingim dos tipus principals d’extintors:
Extintors de pols polivalent
Contenen una pols blanca pressuritzada, ideal per combatre focs dels tipus A, B i C.
Tipus A: Focs de materials combustibles comuns com fusta, roba, paper o plàstics.
Tipus B: Focs originats per líquids inflamables, greixos o olis.
Tipus C: Focs que involucren gasos inflamables.
Tot i la seva eficàcia, aquests extintors poden malmetre circuits electrònics perquè la pols que projecten pot penetrar i afectar components sensibles. Per corregir això o evitar-ho:
Extintors de CO₂
Funcionen expulsant el gas diòxid d´oxigen a alta pressió, ideal per a focs en equips electrònics. Aquest gas refreda i aparta l’oxigen necessari per al foc i l’apaga de manera neta sense danyar els dispositius. Actualment les bateries de ions de liti són omnipresents en aquesta era electrònica, però presenten nous desafiaments en matèria de seguretat contra incendis. Comparades amb les antigues bateries de plom-àcid, ofereixen avantatges com una càrrega més ràpida i una capacitat energètica més gran. No obstant això, també són més susceptibles d’incendiar-se.
Les causes més comunes d’incendis en bateries de liti són:
Dany mecànic: Aixafament o penetració.
Dany elèctric: Curtcircuits externs o interns.
Sobreescalfament: Exposició a altes temperatures per diferents motius.
Aquestes bateries poden generar focs d’alta energia, amb temperatures molt més altes que els focs convencionals. Per exemple, un vehicle de gasolina pot arribar als 800 ºC durant un incendi, mentre que un vehicle elèctric pot assolir fins a 2.700 ºC. A més, aquests focs són com reaccions químiques en cadena, que a més generen oxigen provinent dels òxids metàl·lics del càtode, que actua com a comburent, dificulta l’extinció del foc i el manté molt viu durant tot el procés de reacció. Per tant, per apagar aquests focs caldran extintors especialitzats:
Extintors d’AVD (Solució Aquosa de Vermiculita)
Aquest agent extintor combina les propietats següents:
- Refreda superfícies sobreescalfades.
- Penetra profundament en el material inflamable.
- Encapsula combustibles líquids i gasos tòxics.
La vermiculita és el nom donat a un grup de silicats laminars hidratats d'alumini-ferro-magnesi. És nou i revolucionari i s'ha desenvolupat durant els últims anys en resposta a la demanda de productes que puguin combatre incendis de metalls inflamables a alta temperatura i de bateries d’ions de liti. A partir d’ara, els extintors d’AVD es convertiran en un tercer tipus d’extintor indispensable, sumant-se als de pols polivalent i CO₂. Així estarem més ben preparats per afrontar els nous desafiaments que planteja l’electrònica moderna.