Aquesta informació es va publicar originalment el 14 de gener de 2025 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Un altre Nadal ha passat, un any nou hem començat... però a Manresa la petitesa sembla que continua instal·lada en la visió de molts dels nostres representants. Entrat el 2025, les tecnologies i les comunicacions actuals permeten que la comparació entre viles i ciutats sigui molt fàcil. De fet, sorprèn que això encara no es tingui en compte a l'hora d'organitzar activitats i sobretot, la seva promoció.
La campanya de Nadal manresana va començar amb força publicitat institucional i moltes explicacions. Potser massa, pel resultat obtingut. Ens venien una plaça de Nadal plena de vida i de color per substituir una pista de gel que molts ara han –hem– trobat a faltar. Se’ns parlava d’uns llums de Nadal que ens acompanyarien en les nostres compres i passejades per la ciutat; ens comentaven –ja des de l’any passat– que els Reis d’Orient –allò dels astròlegs va tenir poca vida, per sort– brillarien més que mai.
La realitat, però, ens ha fet veure que la suposada plaça de Nadal podia haver estat l’escenari de qualsevol altra activitat anual. Cap element identificatiu, cap proposta que traspassi les fronteres locals i faci atractiva la visita a més ciutadans. I les activitats i espectacles proposats? No podien haver treballat amb algun espectacle gran i vistós? Tot petit, tot pensant en el qui dia passa, any empeny. I la cavalcada? L'expressió més habitual al meu entorn va ser un "
pse, l'any passat va ser pitjor", força simptomàtic.
Un dels nostres grans problemes és que ens hem cregut la crítica continuada i actuem com a tal. Tenim un autoconcepte de ciutat força dolent i ens costa mirar en gran. Ara, si volem revertir aquest menyspreu continuat i aquesta grisor permanent, cal que ens puguem treure de sobre els tòpics i busquem construir una ciutat capital de veritat. Avui ja fem tard per començar a preparar el Nadal vinent. D’exemples en tenim a cabassos: Sabadell, Manlleu... ens ensenyen el camí. Però cal treure’ns els complexos i posar-nos a treballar des d'ara mateix.
Acabem, però, amb bones notícies: sembla que el govern manresà accepta que alguna cosa no ha anat bé i es planteja canviar i millorar certs formats –i això sense assenyalar d’extremista a ningú! Esperem que s’hi posin de seguida i el Nadal vinent puguem gaudir de la nostra magnífica ciutat.