El nombre de radars a les nostres carreteres s’ha multiplicat per cinc els darrers anys, i les morts s’han reduït un terç en aquest mateix període. Uns quatre milions de sancions emeses pels radars són tramitades cada any a Espanya. Tot plegat perquè la velocitat excessiva és una de les principals causes dels accidents i té una repercussió directa en la gravetat dels mateixos.
Dit això, actualment trobem quatre tipus de radars, els que utilitzen l’efecte físic anomenat Doppler, els de feix làser, els de tram i l’helicòpter Pegasus. Els dos primers els trobem en pals o cabines al lateral de la via, sobre pòrtics o bé son els anomenats mòbils, que s’instal·len sobre trípodes o dins de vehicles de les autoritats de transit.
L’efecte Doppler el coneixem tots, perquè quan se’ns acosta una ambulància primer escoltem la seva sirena amb un determinat to o freqüència sonora greu i a mesura que se’ns atansa aquest és cada cop més agut i identifiquem clarament com varia i on tenim l’ambulància. Els radars emeten ones electromagnètiques constantment i aquestes reboten en els vehicles i en funció de la seva proximitat o llunyania amb el radar retornen amb una freqüència o una altra. Això permet determinar la velocitat en la que va aquell vehicle de forma immediata i fiable.
Els de tecnologia làser emeten feixos de línies làser transversals, que els vehicles travessen o tallen i això també permet determinar la seva velocitat.
En els radars de tram els cinemòmetres (així anomenem els aparells que mesuren la velocitat dels vehicles) són càmeres que registren l’hora exacta de pas del vehicle (l’hora es sincronitza per GPS cada segon) i la seva matricula, i quan arribes al final del tram una càmera bessona (de tecnologia laser-led imperceptible a l’ull humà) reconeix la matricula i calcula el temps transcorregut, amb això i la distancia coneguda entre càmeres es determina la velocitat mitjana.
Per últim, avui ja tenim en funcionament l’helicòpter, que a banda d’observar altres infraccions (línies continues, ús del cinturó, ús del telèfon mòbil, distància de seguretat entre vehicles...) també sanciona per velocitats excessives. L’helicòpter es posiciona i calcula per GPS les coordenades exactes del vehicle en qüestió, un telèmetre làser mesura la distancia de l’helicòpter al vehicle, es fan diverses mesures de tot plegat cada tres segons i amb això es determina la velocitat a què va el vehicle.
Finalment, cal recordar que la localització de tots els radars està disponible al web de la DGT, que han d'estar senyalitzats i que l'ús de detectors o inhibidors de radars està prohibit. No obstant això, els avisadors de radars, com els que utilitzen els GPS quotidians, sí que són permesos.