INNOVACIÓ I TECNOLOGIA

L'actual mobilitat amb patinet elèctric

Resulta evident que els usuaris de patinets elèctrics semblen ignorar completament el Codi de Circulació o les normatives de trànsit. Sovint els veiem pujant a les voreres quan es troben els semàfors en vermell o bé incorporant-se a la via des de la vorera sense advertir, o posant en risc les persones en carrers de vianants, i sovint circulant a gran velocitat, tot el que dona el patinet en qüestió, “a fons”, com diríem en l´argot.

per Josep M. Macià Roldan, gerent i secretari tècnic del Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials a la Catalunya Central, 15 de març de 2024 a les 12:17 |
A més, molts conductors porten auriculars o circulen parlant pel mòbil, i la majoria sense casc i sense bona part de les mesures de seguretat que comentarem a continuació. També sovint hi van dues persones, sobre el patinet. El nombre d'accidents ha anat augmentant i lògicament això no ens sorprèn. Com amb qualsevol altre vehicle de motor (motor elèctric, ens hi hem d'acostumar...), els usuaris de patinets elèctrics han de respectar les normes de trànsit, però això no queda prou clar. Sembla que l'única cosa que queda clara és que no els poden utilitzar en el transport públic, especialment després dels incidents d'incendis de les seves bateries al metro de Barcelona.

Per a aquells que fan servir un patinet elèctric, és important recordar que:
  • L'ús de casc és obligatori.
  • La velocitat màxima és de 25 km/h.
  • Només hi pot anar una persona per patinet, sense excepcions.
  • Els patinets han de circular per vies de circulació permeses als vehicles de motor, no per voreres ni tampoc per vies de gran trànsit (autovies, autopistes...).
  • És prohibit fer servir auriculars o el mòbil mentre es condueix.
  • S'aplica la mateixa taxa d'alcohol que per als altres conductors.
  • Els patinets han de tenir un sistema de frenada, timbre, llums i reflectors davant i darrere.
  • Ha de disposar-se d'una fitxa tècnica que especifiqui les característiques del patinet.
Només els patinets que no superin els 6 km/h estan exempts d'aquestes normes i es consideren joguines.

És recomanable tenir una assegurança per al patinet, encara que no sigui obligatòria en l'actualitat. La Direcció General de Trànsit està considerant fer-ho obligatori a partir d'aquest mateix 2024.
Saltar-nos totes aquestes normes posa en perill la seguretat de vianants i la resta de conductors, i això té estipulades unes sancions, que estan tipificades entre 200€ i 1.000€. La DGT ja va establir aquesta primera normativa modificant els reglaments de Vehicles i Circulació, que va entrar en vigor el 2 de gener de 2021. Actualment està treballant en una modificació, per augmentar les exigències i intentar que englobi  i unifiqui tots els criteris locals que s'han anat incorporant a nivell de municipis o comunitats autònomes. Entre altres, regular l'edat mínima per conduir aquests (16 anys?), el tema de l'assegurança mencionat i el procés inicial d'ensenyament-aprenentatge per poder fer ús d'un patinet elèctric o bé una certificació inicial per al patinet.



Participació