INDRETS

El camí del Carrilet a Balsareny

El 1885 es va inaugurar la línia ferroviària de Manresa a Berga, prolongada el 1904 fins a Guardiola i amb una via més estreta fins a la fàbrica de ciment del Clot del Moro.

per Josep Girabal Guitart i Josep M. Mata-Perelló (Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central), 22 de gener de 2024 a les 11:01 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 22 de gener de 2024 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Oficialment s'anomenava Ferrocarril Económico Manresa a Berga, i popularment el Carrilet. Aquell tren entranyable va fer el darrer viatge el 30 de juny de 1973. Ara és en alguns trams un camí de gran interès, hi proposem una passejada per un tram que comença a Balsareny i va en sentit ascendent fins a prop de Cal Cansalada. Es pot tornar pel mateix camí, però aconsellem fer un recorregut circular baixant a la Colònia Soldevila i pel camí que voreja el riu i després la Séquia per tornar a Balsareny, i hi ha també una opció més curta per la Rabeia. A Wikiloc trobareu diverses versions d'aquests itineraris. El camí del Carrilet té un gran interès històric i paisatgístic. Entre els elements d’interès que anirem trobant en aquest passeig podem destacar:
 

El Pont de la Via. Una gran obra feta amb pedra i maó just al començament del recorregut, travessa la riera de Mujal, afluent del Llobregat. Es va construir el 1885 i es va eixamplar quan el carrilet ja no hi passava. Des d'aquí hi ha una bona vista de l'anomenat Repeu, la cinglera vora la qual va néixer el poble de Balsareny.
 
Terrasses fluvials. En el primer tram del camí es passa per terrenys al·luvials, fàcils de reconèixer pels abundants còdols, que van ser dipositats pel Llobregat quan hi passava fa milers d'anys. Ara la llera és molt més baixa, ja que l'erosió del riu ha enfondit la vall més de 20 metres.
 

Mirador sobre la resclosa dels Manresans. A menys d'un quilòmetre de la sortida, el camí s'apropa al riu, des d'on podem contemplar el gran meandre que forma l'antiga i elegant resclosa dels Manresans on comença la Séquia. En el vessant abrupte veurem unes curioses formes d'erosió anomenades dames coifées i en català pilars coronats.
 
Les roques dels talussos. En bona part del recorregut la trinxera de l'antiga via posa a la vista les roques característiques de la zona: gresos i margues d'origen continental. Podem veure arreu la disposició i la naturalesa dels estrats, formats a partir de sediments dipositats aquí quan aquest lloc era una plana inundable ara fa a l’entorn de 34 Ma.
 
Anticlinal de Balsareny. En el recorregut podem veure que en un tram els estrats estan inclinats cap al sud, més endavant s'aplanen i més enllà s'inclinen cap al nord; l’anticlinal de Balsareny.
 
Nom del paratge: Camí del Carrilet.
Situació: Comença al final del carrer del Carrilet, just a la cantonada del pati de l'escola Guillem de Balsareny.
Procedència del nom: Va ser la denominació popular dels trens de via estreta.
Situació geològica: Forma part de la Depressió Geològica de l’Ebre.
Importància geològica: El camí permet una còmoda observació de les roques sedimentàries d’origen continental, i l’acció geològica del Llobregat i els terrenys al·luvials dipositats pel riu.
Materials geològics: Gresos i margues de color rogenc, d’origen continental, també graves, sorres i llims de les terrasses fluvials.
Edat de la formació: Els sediments que van originar les roques d’aquest indret es van dipositar entre finals del període Eocè i principis de l’Oligocè, fa a l’entorn de 34 Ma. Les terrasses fluvials tenen “tan sols” uns milers d’anys.
Curiositats: Es deia que el Carrilet passava tan a poc a poc per la Rabeia que alguns passatgers saltaven del tren en marxa, collien un raïm d'una vinya i hi tornaven a pujar. 

 
Arxivat a:
Paisatge, INDRETS



Participació