Aquesta informació es va publicar originalment el 20 de desembre de 2023 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Fotografia feta des de la barriada de les Tres Creus, en l’inici de la construcció del nou pont sobre el riu Cardener i la via d’enllaç del Congost. El pont es va inaugurar l’11 d’octubre de 1972. La imatge mostra les obres de la carretera, durant la primavera d’aquell any, a la zona sud del pont Nou, que aniran fins a Can Poc Oli, a la sortida de Manresa. L’alcalde franquista Ramon Soldevila s’esforçava per millorar la situació viària de la zona industrial de Pirelli i Lemmerz, mitjançant la construcció del pont del Congost per enllaçar amb el passeig del Riu i la carretera de Barcelona que passaria per la Puda, inaugurada el 1974. Just en la corba de la imatge s’està a punt de construir el pont amb un pilar al mig i els estreps a cada costat. A la dreta del Cardener, el Gas Mansana, amb petites edificacions i al pati amb un tanc de gas, pintat de blanc. L’edifici era una andana coberta on es descarregava el carbó per fer el gas, ja que hi entraven directament els vagons dels trens dels Catalans. Després, el gasòmetre, quan s’hi deixava de produir gas ciutat, perquè s’iniciava la producció de gas natural provinent d’Algèria de la mà de Pere Duran Farell. Al darrere es veu la teulada i les finestres de la fàbrica dels Panyos. Darrere la vegetació dels arbres de ribera, observem l’edifici del Padró, on tenia el butà emmagatzemat, i una mica més endarrere el Pont Nou, amb fàbriques d’aquesta zona industrial, abans de ser polígon. Destaquen les naus noves de la Pirelli (1969) i la Lemmerz (1967). I la primera zona esportiva del Congost, amb tanques. Veiem els xiprers del cementiri, abans de l’ampliació, amb la teulada del Vell Congost de 1968. Després s’hi afegiran la pista d’atletisme del Club Atlètic, el nou gimnàs i l’edifici nou del Congost. Una mica més a l’esquerra hi ha la Subestació elèctrica del Congost.
En primer terme, al centre de la foto, hi ha una caseta d’obres per als treballadors de la construcció de la nova carretera, quan estaven fent els encofrats abans de posar-hi el ciment armat. El camió està tirant terra i els paletes treballen pel desviament del riu. A l’esquerra de la nova carretera observem els camps llaurats, amb pals de llum i de telègrafs, regats per un pou amb un molí de vent, on després s’establirà la nova zona esportiva del Congost: amb les instal·lacions dels camps de futbol, beisbol i rugbi. A baix, a l’esquerra de la foto, apareix la via del tren Manresa-Lleida, encara no electrificada perquè no hi ha catenària. El cotxe aparcat pertany a Cal Sotelo, que no es veu. La resclosa del Cardener proporciona el salt d’aigua per a l’antiga fàbrica del pont de Fusta, que ocupava el lloc on es va construir després l’hotel Pere III, i és la més antiga del Cardener a Manresa (1804), tot i que després segur que s’ha modificat. Al llarg del segle XX, el seu canal ha portat aigua a les fàbriques Roca, al costat del Gas, i Carné, on ara hi ha la Joviat.