INNOVACIÓ I TECNOLOGIA

​Realitat augmentada: AR+, veure-hi més enllà

A les fàbriques, ben aviat, un treballador equipat amb ulleres de rea­litat augmentada podrà reparar una màquina des del mateix lloc de treball, sense necessitat de desplaçar-se. Aquesta és només una de les aplicacions que permetrà aquesta innovadora tecnologia, que ja s’està fent un lloc en les indústries més punteres i en el que no són indústries, com veiem a la imatge adjunta.

per Josep M. Macià Roldan, gerent i secretari tècnic del Col·legi d’Enginyers Graduats i Enginyers Tècnics Industrials a la Catalunya Central, 13 de desembre de 2022 a les 17:24 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 13 de desembre de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Realitat augmentada i virtual

 
La realitat augmentada és una tec­nologia que combina elements del món real amb informació disponible al món digital, generalment repre­sentada a través d’imatges, anima­cions, etc. Totes aquestes dades vir­tuals interactuen amb la imatge d’un objecte real capturat per la càmera d’un dispositiu electrònic com ara un telèfon mòbil, una tauleta o unes ulleres connectades a internet. Tot i que la realitat augmentada i la rea­litat virtual estan fortament connec­tades, són tecnologies diferents. La realitat virtual replica artificialment un entorn des de zero, sense tenir en compte l’entorn real, i crea en l’usuari la sensació d’estar-hi immers. El gran tret diferencial de la realitat augmentada, doncs, és aquesta ca­pacitat d’enriquir l’entorn amb da­des complementàries i poder interactuar-hi.

 

Múltiples aplicacions

 
De l’oci a la medicina. La realitat augmentada és una tecnologia amb múltiples aplicacions. Al sector in­dustrial, la creació de realitats mix­tes en temps real que combinen el món real amb elements virtuals ofereix noves possibilitats d’interacció entre l’operari i les màquines, milloren la productivitat i la seguretat, i redueixen els costos. Pensem, per exemple, en l’agilitat que es guanya si l’operari que està muntant una peça pot con­sultar el manual d’instruccions com si el veiés en una pantalla, sense haver de passar pàgines en paper, o en un servei tècnic que pot repa­rar una màquina a distància gràcies al fet que hi veu a través de les ulleres de l’operari que l’està manipulant i el guia en tots els passos a fer. Altres àmbits d’ús de la realitat augmentada són:
 
Medicina. Consultar l’historial mèdic del pacient durant una in­tervenció quirúrgica, visualitzar òr­gans en 3D... La realitat augmentada té grans possibilitats de creixement en el sector de la salut. De fet, un 25% dels centres de salut de Catalunya afirma utilitzar-la en la docència, la gestió del dolor, les intervencions quirúrgiques o la gestió de fòbies.

Arquitectura i interiorisme. Hi ha empreses d’arquitectura que fan servir la realitat augmentada per tal que el client pugui veure en temps real el resultat de les obres a casa seva o com encaixarà un moble o una peça de decoració en l’espai.
Formació. Llibres o continguts online enriquits amb imatges 3D per millorar l’aprenentatge.
Màrqueting. Des d’accedir a una campanya de publicitat interactiva mentre visualitzem un anunci conven­cional al carrer fins a emprovar-nos roba de manera virtual. El sector del màrqueting està explorant totes les possibilitats que té la realitat augmentada en la creació de noves experiències per al con­sumidor.
 

Quina és la situació actual?

 
Les previsions són que més de la meitat de les grans empreses mundials ben aviat ja treballin amb estratègies digitals que utilitzin la realitat virtual o la realitat augmentada. De moment, però, els usos d’aquesta tecnologia en els sectors industrials, d’enginyeria o d’edificació només representen un 14% del total de les aplicacions de la realitat augmentada. A Espanya, hi ha més de 300 empreses que ofe­reixen serveis en aquest àmbit, però la xi­fra continua creixent.



Participació