Aquesta informació es va publicar originalment el 13 de desembre de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Realitat augmentada i virtual
La realitat augmentada és una tecnologia que combina elements del món real amb informació disponible al món digital, generalment representada a través d’imatges, animacions, etc. Totes aquestes dades virtuals interactuen amb la imatge d’un objecte real capturat per la càmera d’un dispositiu electrònic com ara un telèfon mòbil, una tauleta o unes ulleres connectades a internet. Tot i que la realitat augmentada i la realitat virtual estan fortament connectades, són tecnologies diferents. La realitat virtual replica artificialment un entorn des de zero, sense tenir en compte l’entorn real, i crea en l’usuari la sensació d’estar-hi immers. El gran tret diferencial de la realitat augmentada, doncs, és aquesta capacitat d’enriquir l’entorn amb dades complementàries i poder interactuar-hi.
Múltiples aplicacions
De l’oci a la medicina. La realitat augmentada és una tecnologia amb múltiples aplicacions. Al sector industrial, la creació de realitats mixtes en temps real que combinen el món real amb elements virtuals ofereix noves possibilitats d’interacció entre l’operari i les màquines, milloren la productivitat i la seguretat, i redueixen els costos. Pensem, per exemple, en l’agilitat que es guanya si l’operari que està muntant una peça pot consultar el manual d’instruccions com si el veiés en una pantalla, sense haver de passar pàgines en paper, o en un servei tècnic que pot reparar una màquina a distància gràcies al fet que hi veu a través de les ulleres de l’operari que l’està manipulant i el guia en tots els passos a fer. Altres àmbits d’ús de la realitat augmentada són:
Medicina. Consultar l’historial mèdic del pacient durant una intervenció quirúrgica, visualitzar òrgans en 3D... La realitat augmentada té grans possibilitats de creixement en el sector de la salut. De fet, un 25% dels centres de salut de Catalunya afirma utilitzar-la en la docència, la gestió del dolor, les intervencions quirúrgiques o la gestió de fòbies.
Arquitectura i interiorisme. Hi ha empreses d’arquitectura que fan servir la realitat augmentada per tal que el client pugui veure en temps real el resultat de les obres a casa seva o com encaixarà un moble o una peça de decoració en l’espai.
Formació. Llibres o continguts online enriquits amb imatges 3D per millorar l’aprenentatge.
Màrqueting. Des d’accedir a una campanya de publicitat interactiva mentre visualitzem un anunci convencional al carrer fins a emprovar-nos roba de manera virtual. El sector del màrqueting està explorant totes les possibilitats que té la realitat augmentada en la creació de noves experiències per al consumidor.
Quina és la situació actual?
Les previsions són que més de la meitat de les grans empreses mundials ben aviat ja treballin amb estratègies digitals que utilitzin la realitat virtual o la realitat augmentada. De moment, però, els usos d’aquesta tecnologia en els sectors industrials, d’enginyeria o d’edificació només representen un 14% del total de les aplicacions de la realitat augmentada. A Espanya, hi ha més de 300 empreses que ofereixen serveis en aquest àmbit, però la xifra continua creixent.