Aquesta informació es va publicar originalment el 21 de juliol de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Què entenem per intel·ligència artificial? Són aquells sistemes de computació capaços de percebre el seu entorn, aprendre, pensar i actuar en funció d’això i dels objectius que se’ls hagi marcat. Per aconseguir-ho, s’han desenvolupat tecnologies que fan possible que les màquines aprenguin per elles mateixes:
Aprenentatge automàtic o
machine learning. És un mètode d’anàlisi de dades que automatitza la construcció de models analítics i d’aquesta manera els sistemes poden aprendre de dades, identificar patrons i prendre decisions amb la mínima intervenció humana.
Aprenentatge profund o
deep learning. És un tipus de
machine learning que es basa en mètodes que faciliten que els sistemes puguin aprendre de l’experiència i entendre el món d’acord amb una jerarquia de conceptes, intentant reproduir al màxim el funcionament de les estructures neuronals dels humans.
Quins beneficis aporta a la indústria? L’aplicació de la intel·ligència artificial és clau en el desenvolupament de la indústria 4.0. Entre els beneficis que pot aportar en destaquem els següents:
Agilitat i eficiència
. Amb l’automatització les màquines ja poden fer les tasques que farien els humans però més ràpidament. Amb la intel·ligència artificial, a més d’això, podran fer tasques que no tinguin a veure necessàriament amb el que tenen programat. Per exemple, resoldre incidències de manera ràpida i eficient.
Més coneixement. Dels clients, del propi producte, del procés de producció... La capacitat per processar i analitzar dades aporta un coneixement molt profund que es pot utilitzar per millorar processos, desenvolupar nous productes...
Personalització. Gràcies a la intel·ligència artificial, es poden fer productes a mida, d’acord amb les dades recopilades dels clients.
Reacció davant dels canvis. El fet de poder analitzar dades molt ràpidament i treure’n conclusions permet detectar situacions que podrien passar inadvertides i reaccionar-hi de manera eficient.
Encara que sembli un concepte llunyà, la intel·ligència artificial ja forma part del nostre dia a dia. Les xarxes socials, per exemple, aprenen a partir de dades que els mateixos usuaris els faciliten. Un cas curiós és un estudi que intentava demostrar fins a quin punt l’algoritme de Facebook és capaç de conèixer els usuaris d’aquesta xarxa social. El treball deia que amb 10
m’agrades, Facebook sap millor que els nostres companys de feina si clicarem
m’agrada a la següent publicació. Amb 70, el coneixement ja supera el dels nostres amics, i amb 150, el dels nostres familiars. Després de 300
m’agrades, Facebook ja encerta més que la nostra parella.