El mite de Himmler

per Eudald Tomasa, 30 de juny de 2022 a les 10:59 |
La natura va crear Montserrat, amb un magnetisme que encara ens inquieta, suggestiona i commou. Una forma exuberant que fa somiar en la dimensió sublim de la realitat. Fora mesura, més enllà dels límits racionals... el sublim es materialitza en les boires i els abismes, en les agulles de plata d’una lluna freda banyant les roques de... Montsalvat. Aquest es el nom que va donar Wagner a Montserrat, en l’òpera Parsifal.

Però, com arriba Montserrat a Wagner? És l’intel·lectual Wilhelm von Humboldt (1767-1835), que trepitja el massís la primavera del 1800, que en fixa la imatge en un assaig titulat Montserrat bei Barcelona. Goethe, el gran poeta alemany, en difondrà la idea en els cercles intel·lectuals, fins que Wagner crea Parsifal, l’òpera que narra l’aventura del gran cavaller seguidor del rei Artur, a la recerca del sant Graal o Greal o Grial. El Grial és una fita sublim, la motivació d’una odissea plena d’aventures que mou els personatges artúrics a una gran recerca mística. Al capdavall el Grial es plasma en el calze que Jesucrist va fer servir en l’últim sopar. Però el Grial s’acompanya de la llegenda de l’immens poder que obtindrà qui l’aconsegueixi.


I vet aquí que Heinrich Himmler, el cap de les SS nazis, visita Montserrat l’any 1940 a la recerca del poder del Grial. Una cosa és que als nazis els encantés Wagner. Una altra de ben diferent és que se n’arribessin a creure la literalitat. Parsifal conté coneixements iniciàtics. Els nazis volien crear una nova religió fora de la influència jueva, que els atorgués un poder absolut sobre les races, detentors de la puresa ària. Però d’aquí que el poderós i terrorífic Himmler fes una expedició a Montserrat, justament el mateix dia que Franco i Hitler es trobessin al pas d’Hendaia... vol dir fins a quin punt la bogeria nazi confonia mite amb realitat. Potser només així s’explica que, subjugats sota aquest estat psicòtic, fossin capaços d’exterminar milions d’éssers humans en els camps de concentració que van muntar amb una perfecció germànica.

Les formes de Montserrat van encendre una imaginació romàntica desaforada, i van congriar la idea que al seu si es troba el sant Grial. Però igual com la raó crea monstres (Goya), la fantasia pot generar l’horror. La fantasia que impulsa algú a envair un país, o destruir una raça, aferrant-se a una idea arcaica de nació i poder absolut.

 

Il·lustració: Erques Torres

Arxivat a:
Opinió



Participació