Aquesta informació es va publicar originalment el 10 de juny de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La notícia que l’any vinent Ferrocarrils de la Generalitat destinarà uns 40 milions d’euros a allargar la via i fer una nova estació subterrània a la plaça de l’institut Lluís de Peguera demostra com l’adjudicació dels diners públics és força curiosa i discrecional. Si bé ja és discutible que Manresa necessiti que el tren arribi més al centre, a l’esmentada plaça, encara ho és més veure que estem parlant d’un cost exagerat per només un centenar de metres. Si l’estació actual (que data dels anys setanta del segle passat) és obsoleta, es podria eliminar directament i quedar-nos només amb la de Manresa Alta, que, al cap i a la fi, ja és un nucli de comunicacions de transport públic, amb l’estació d’autobusos al costat mateix. O, com a molt, deixar-la on està perquè tampoc no és pas que, llevat del pont baix que hi ha sota del carrer Camps i Fabrés, el recorregut de les vies faci cap efecte barrera realment, ja que difícilment té sentit fer ara un carrer nou per sobre, entre la carretera de Santpedor i el carrer Primer de Maig.
Els nostres representants municipals ho han beneït perquè veuen que la Generalitat aboca, per fi, diners a la ciutat. Només la CUP –crec que amb bon criteri– se n’ha desmarcat obertament defensant que aquests diners s’haurien d’invertir per convertir els ramals (avui només d’ús per a mercaderies) de Súria i Sallent en rutes també per a viatgers, creant una mena de tren de rodalies metropolità. I també s’hauria de millorar significativament el temps per arribar a Barcelona, hi afegeixo jo.
Sé sobradament que hi ha opinions per a tots els gustos, però ningú no pot negar que la relació cost/benefici d’aquesta operació és molt discutible i fràgil. I, en qualsevol cas, no millora significativament gran cosa pel que fa a la mobilitat en general.