​Experiències

per Josep M. Oliva, 30 de setembre de 2020 a les 11:11 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 30 de setembre de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Fa uns dies, un diari comarcal informava d’una promoció turística que combinava un esmorzar amb la visita a diferents edificis modernistes. Ho explicava en unes dues-centes cinquanta paraules –poc més de la meitat d’aquesta columna– i repetia cinc vegades la paraula "experiència". Poc abans, un informatiu digital ja havia donat la mateixa informació i en un espai similar s’hi llegia "experiència" exactament els mateixos cops. Se suposa que els dos redactats havien begut d’una mateixa nota de premsa que ja venia amb la paraula incorporada. Perquè ara una experiència pot ser qualsevol cosa. Hi ha restaurants que anuncien la seva carta com «una experiència gastronòmica», grans magatzems que d’anar a comprar-hi unes bermudes en diuen tenir «una experiència de compra» i bancs que per referir-se, posem per cas, al fet de treure diners en un caixer automàtic, parlen de «l’experiència client». Experiències a dojo i per a tothom. N’hi ha fins i tot per regalar. Van en unes caixetes que en diuen «packs d’experiències» i poden anar des d’un sopar romàntic –amb el benentès que el romanticisme li ha de posar cadascú– fins a unes nits d’hotel, passant per un massatge, una visita a un celler o una hora de pujar a cavall. I tot amb la promesa de ser una cosa «mágica», «d’ensomni» o «inoblidable». No és fantàstic?

Poc després de llegir la notícia sobre l’experiència d’aquells Esmorzars modernistes vaig veure en una xarcuteria un rètol on deia que necessitaven «una noia amb experiència». I qualsevol que ho llegís sabria que el que necessitaven no era una noia que hagués fet una visita comentada a ca la Buresa o una transferència per internet o que hagués pujat a una muntanya russa. Allà es referien, sens dubte, a un tipus concret d’experiència que seria la d’haver treballat en una botiga similar. Per sort, els grans experts en màrqueting i tots els que els imiten com babaus només han pogut devaluar la paraula experiència però no han pogut liquidar el concepte. Tothom que no sigui ximple té encara clar allò que és ser una persona amb experiència i el que és haver tingut certes experiències a la vida, siguin per bé o per mal. Saber distingir-ho és molt fàcil: a diferència de les experiències absurdes, les experiències de debò no es compren ni es venen. Volen temps, se les guanya cadascú o te les dona la vida. I no tenen preu. 

Arxivat a:
Opinió, turisme



Participació