«Ens hem plantat: no pagarem més peatges i seguirem utilitzant les autopistes»

per Joan Barriach, 17 de juny de 2012 a les 00:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 17 de juny de 2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
ENTREVISTA. El Pou Digital entrevista en exclusiva Josep Casadellà Turon, nascut el 1957 i resident a l'Anglès (Girona). És l'impulsor del #novullpagar. Casadellà assegura que no pagaran mai més els peatges. I critica Solidaritat, el partit que ha fet del #novullpagar el seu motiu vital. Recordem que avui hi ha el 3r #novullpagar col·lectiu arreu de Catalunya. 
El pioner del #novullpagar, Josep Casadellà, vist per Aida Cantero



Com va sorgir la campanya #novullpagar?

No van ser les ganes de començar cap moviment en concret sinó que va ser fruit del moment després de les noticies sobre el rescat de les autopistes de Madrid i que es finançarien des d’aquí. I estàvem prop d’un peatge amb la casualitat que portava una càmera i ho vam filmar. El que ha succeït posteriorment ha estat no només pel que vaig fer jo, que també, sinó per tota la gent que s’hi ha afegit, que és el que ha donat força a aquest moviment.

Un moviment ciutadà que ha tingut el suport de partits com el de Solidaritat Catalana per la Independència, que és, principalment, qui ha liderat aquest moviment.

En aquest moment estem en una posició d’un moviment de ciutadania, però entenem que, en el cas de Solidaritat, s’està produint una sèrie de fets que fan que sigui un projecte seu, sense tenir-nos en compte. Per exemple, hi havia una convocatòria per al 15 de maig i ells van impulsar-ne una altra pel dia 1 [de juny]. En principi bé, com més serem, més riurem, però…

Aleshores, està satisfet que SI lideri aquest moviment?


No, i cada cop menys, perquè no tenim la sensació de tenir a Solidaritat al costat sinó que van
per lliure. Solidaritat, al nostre costat, perfecte. No és una qüestió de protagonisme, a mi m’és
igual. Ens estem trobant que Solidaritat va a la seva sense tenir en compte el que estem fent.
El protagonisme ha de ser de la ciutadania, ha de ser de novullpagar.cat o novullpagar.org. Per
exemple, el que ha presentat Uriel Bertran a Catalunya Ràdio [crear un fons comú per a pagar
les multes] ho vam plantejar nosaltres. Ells ho treuen anant per lliure. Què busquen amb això?
A mi no em representen. Sempre que pretenem fer algun acte ens trobem que Solidaritat en fa
un altre per la seva banda i ens plantem. Solidaritat que faci el que vulgui, que porti la gent a
esmorzar davant de La Caixa.


Josep Casadellà. Foto:
Arxiu personal

Què és el que es reivindica exactament amb el #novullpagar?

Aquestes autopistes estan ja sobradament pagades i diem prou. Ens hem plantat, no tornarem a pagar peatges i seguirem utilitzant les autopistes.

Si una infraestructura no ha estat pagada encara, igualment s’ha de fer un #novullpagar?


Quina infraestructura no ha estat prou pagada? No hi ha ningú que ho sàpiga. No ho podem saber, no hi ha dades. Per exemple, el manifest de Gelida va posar en solfa una sèrie de dades i d’imports sobre les autopistes, però és tot tan confús i complicat que no podem saber-ho del cert. El que sabem és el que han cobrat al final del període. Com ens poden dir que fan una pròrroga fins al 2021 per a compensar unes despeses de l’ampliació de carrils de l’AP7 fins a la Jonquera. Com es pot fer quan cada any ingressen en brut uns 600 milions d’euros? Com ens poden dir que, per a l’ampliació de carrils, que costa uns 340 [milions d’euros] s’ha d’allargar la concessió de 10 anys més? Estem enriquint una empresa privada amb unes concessions abusives, que no compleixen la legalitat estipulada o que no consta que la compleixin.

Quina llei incompleixen?

La llei 165/67 [un decret franquista l’article set del qual obligava les concessionàries a reinvertir en infraestructures el 50% dels beneficis obtinguts amb els peatges si aquests beneficis superaven el 15% del capital de l’empresa. Segons la concessionària Abertis, aquest article va quedar derogat el 1998]. S’ha dit de moltes maneres que no l’estan complint. No compleixen el 15% de beneficis o que el 50% de beneficis s’ha de destinar a amortització d’inversió. I l’altre, per a noves infraestructures. Tenen recursos al Tribunal Suprem, que els han perdut. Com pot ser que ningú no hagi posat mà aquí? ¿I que [Abertis] pugui fer una ampliació de capital de 160 milions d’euros que farà més difícil poder rescatar els nostres peatges? Per què cap dels partits no diu res sobre tot això? Per què els que han firmat els convenis amb ells no diuen res? I no els acuso d’estar robant ni res de semblant.

Però si una autopista no ha estat amortitzada…?

La gent compara no pagar el metro o l’autobús amb no pagar un peatge. ¿Tenim clar que les autopistes són d’una empresa privada que dóna un servei públic? ¿I que el servei de metro o de trens és d’una empresa pública que mou a milions de persones? Es veu la diferència? Estem disposats a pagar els peatges sempre que reverteixi en unes infraestructures millors i a un millor manteniment, però no perquè 8 de cada 10 euros vagin a les butxaques d’uns senyors.

També podríem dir que, per exemple, Abertis, inverteix una gran quantitat de diners per a la construcció de noves infraestructures i, per tant, té dret a recuperar la seva inversió i a tenir beneficis, no?

Tenen tot el dret a recuperar tot el capital invertit i a fer beneficis. Però fins a quins beneficis? En el grup de treball de #novullpagar es calcula que [Abertis té] prop d’uns 600 milions [de beneficis]. Han sortit informacions que eren uns 300 milions nets i 180 de l’impost de societats i una facturació de 719 milions. Si 600 milions són de benefici… quin és el límit de benefici aleshores?

També cal tenir en compte que els peatges serveixen per a sufragar el manteniment de les
instal·lacions…


Una part del peatge serveix per construir, mantenir i explotar les infraestructures. Però actualment Abertis està explotant les infraestructures. ¿Ha anat a una àrea de descans en condicions a l’AP7? ¿Està conforme amb els serveis que li ofereix Abertis en l’àrea de descans, on, amb prou feines, trobarà un arbre, no hi trobarà cap cadira i difícilment hi trobarà un urinari?

Aleshores. el problema és l’escàs manteniment de les infraestructures?

Estic convençut que sí que [Abertis] destina recursos per al manteniment: hi ha grues, paguen sous… Però actualment es dediquen exclusivament a explotar. Si mireu l’última presentació [d’Abertis] amb els objectius de 2013-2014, [veureu que] mostren la voluntat d’ampliar les concessions. No invertir per fer més infraestructures, sinó només ampliar les concessions perquè els ha baixat el trànsit i han d’ampliar els anys de concessió. És descarat, això és explotar el poble, que ja ha pagat l’A19 i la vella C-32 unes 19 vegades!

La Generalitat, mitjançant la conselleria d’Interior, va advertir al moviment que posaria una multa de 100 euros per a cada conductor que no pagui… La campanya ha sofert un gran retrocés per culpa de les multes? Teniu por de les multes?

Segur que hi ha gent que té por, clar que en tinc. En Toni Albà també té por que l’embarguin, però seguirà sense pagar els peatges. I jo, tot i la por, seguiré sense pagar, per molt car que em costi. M’hauran de treure els diners, jo no els els donaré. Som molta gent que hem decidit que no pagarem [Abertis xifra en 60.000 els viatges que s’han deixat de pagar des que va començar la campanya]. Ara, sense les multes hi havia molta gent que tenia por a desobeir l’obediència ancestral que tenim al nostre cervell tots els catalans. Dir que no pagues una cosa va contra tots els principis que ens han ensenyat, però arriba un moment que trobem injust que es riguin de nosaltres i plantem cara. Aquesta és la força del moviment: plantar cara i dir “no” a una cosa que és legal. Anem contra la legalitat de pagar el peatge, fem desobediència civil. Hi ha una llei que dóna la raó a ACESA i ABERTIS i no la volem obeir. No tornarem a pagar.

¿Vostè s'adona que una campanya de desobediència civil, en el cas dels peatges, podria ser un exemple similar per a campanyes diferents, com podria ser una campanya per a no pagar el transport públic?

Vostè ho veu comparable? Jo ho he llegit com un perill, però no he trobat cap membre de #novullpagar que no tingui clar que ha de pagar el transport de Renfe. No tindria cap inconvenient que la Generalitat ens cobrés el que vulgui per al manteniment de les infraestructures.

Del peatge, ja se’n destina una part al manteniment de les autopistes.

No. Hi ha una part que és el compromís d’Abertis, però el 80% va destinat al benefici d’una empresa privada. És aquest el motiu pel qual mantenim una conxorxa. I per amiguismes entre els diferents partits polítics i gent “xupant del bote”.

Un tros de la política s’ha podrit?

Si, d’una forma vergonyosa. És obscè que el senyor Joaquim Nadal [president del grup del PSC al Parlament i exconseller de Territori i Obres Públiques] firmés un cnveni amb ACESA per a unes ampliacions amb unes condicions que garantien que, si perdien trànsit, no perdrien diners i, si en guanyaven, no hi havia cap límit de res. Quan va firmar aquella ampliació de concessió, sabia que la mateixa que s’havia firmat el 2006 per l’AP7 estava generant pèrdues, que la Generalitat ha hagut de sufragar. Per què firmen la mateixa concessió garantint un trànsit que no poden garantir? Per què han de seguir salvant el cul de la inversió de les autopistes si no en limiten els guanys i no fan que aquests guanys vagin al manteniment de les carreteres comarcals, que estan en un estat desastrós. No és obscè? Em sembla indignant la gestió del nostre govern amb les concessionàries.

Un grup de treball de #novullpagar facilita recursos als multats per a evitar de pagar la
multa.


Sí, correcte, tenim un grapat de juristes que treballen en aquest sentit amb la voluntat de treballar tots junts. Aquests senyors de Solidaritat, a través de Prou peatges [plataforma per a la supressió dels peatges que ha impulsat SI] estan anant totalment a la seva. Ja va passar el mateix amb les consultes. Hem d’anar tots junts, som gent que creiem que es poden gestionar les infraestructures d’una forma molt més transparent. Quan vaig fer el #novullpagar sabia que cometia una il·legalitat, però no sabia quina responsabilitat tindria. Els juristes em van dir que no em podien multar per no pagar. Tenim clar que no s’ha de pagar la multa. I, encara que hi estiguéssim obligats, seguiríem la desobediència civil.
Arxivat a:
Política



Participació