Aquesta informació es va publicar originalment el 19 de desembre de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Fa uns dies vaig anar a una taula rodona entre el doctor Selga i el conseller de sanitat Antoni Comin. Un del termes que van sortir és el del Death Valley, la vall de la Mort. És el "gap" que hi ha entre la recerca mèdica i la pràctica mèdica, entre el laboratori i l’atenció mèdica. Segons el conseller és el lloc on molts projectes fracassen. Però, també diu que només que triomfi un projecte ja és prou important.
El nom de Vall de la Mort prové de la vall que hi ha entre l’est de Califòrnia i l’oest de Nevada, dins del desert de Mojave. És el lloc més baix, sec, 60 litres per metre quadrat a l’any, i càlid, amb temperatures record de 56,7 graus centígrads, d’Amèrica del nord. No obstant aquestes condicions extremes, a la primavera, hi apareix una considerable diversitat biològica gràcies a les aigües del desglaç.
Crec que en el món de l’ensenyament també hi ha un profunda Vall de la Mort. Ara que hi ha una febrada sobre innovació educativa. Ara que hi ha qui tira pel dret inventant-se innovacions arnades sense tenir present el que es fa i s’ha fet a l’aula. Ara que hi ha tants experts en innovació educativa (polítics, pares, mares, pedagogs, filòsofs, antropòlegs..). Ara que ningú escolta els professionals que porten treballant en educació des de fa molt de temps. Ara que es barregen tots els nivells educatius quan es parla d’educació. Ara que massa gent parla d’oïda, parla per parlar o parla pel que han sentit als mitjans de comunicació o pel que diuen certs gurus que mai no han entrat dins d’una aula. Ara que passa tot això, s’hi afegeix que la poca comunicació de la recerca feta en didàctica o pedagogia des de fa molt de temps per entitats educatives, professors i mestres amb una certa autoritat i renom no tingui cap repercussió a l’aula.
En el cas de l’educació, la Vall de la Mort està embussada per una xerrameca de fons —"bullshit", ara se’n diu, postveritat— que ens porta a creure que tot el que es diu sobre la innovació està contrastat empíricament. És una Vall de la Mort molt fonda que impedeix, fins i tot, que triomfin els projectes que han estat contrastats per l’observació del que està passant a les aules. És com si en medicina es fes l’assistència sanitària tenint en compte el que ha dit el veí del primer tercera, sense tenir en compte els autèntics professionals de la recerca i assistència mèdica. Sort en tenim del mestres i professors que hi ha a les aules, que a partir del que observen sí que executen una certa millora en la feina del dia a dia.