El Parlament prioritza desdoblar la C-55 en comptes d'aixecar el peatge de la C-16

per Ramon Aran i Vilà, 15 de juny de 2012 a les 16:50 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 15 de juny de 2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
TRANSPORTS. El Parlament de Catalunya ha aprovat per unanimitat una moció sobre infraestructures, presentada pel PP, que posa el desdoblament de la C-55 en la primera línia de sortida per a quan hi hagi disponibilitat pressupostària. La moció gairebé tanca les portes, però, a aixecar les barreres del peatge de la C-16 i establir aquesta via com una alternativa gratuïta a la perillosa C-55. 
Al llarg del maig s'han succeït accidents a l'alçada de Sant Pau, un dels punts negres de la C-55. Foto: ACN


El PP ha aconseguit que el govern d'Artur Mas aprovi una moció que pretén establir una llista de les noves infraestructures que cal executar amb prioritat un cop es disposi dels recursos per fer-ho. En matèria de carreteres, el desdoblament de la C-55 entre Manresa i Castellbell s'endú el títol. És el primer apartat del punt 3 (carreteres) de la moció. El text no només insta el govern a "encetar els estudis i projectes necessaris" per desdoblar la C-55 sinó que ho faci "adoptant les mesures de seguretat necessàries que eliminin els actuals punts negres d'aquesta via". De fet, la referència a la inseguretat de la C-55 no es repeteix en els fragments de les altres carreteres que es volen prioritzar. El desdoblament seria entre Manresa i Castellbell, però el text remet al tram entre Manresa i Abrera.

Tanmateix, el govern encara no ha assignat cap partida pressupostària al desdoblament de la C-55 malgrat que la considera una obra prioritària. És per això que el punt 1 de la moció demana al Departament de Territori i Obres Públiques que finalitzi el Pla Director d'Infraestructures 2011-2020, un pla que ha d'incloure "els estudis econòmics i financers necessaris per al finançament de les inversions que es prevegin". David Bonvehí, president de CiU al Bages i parlamentari, ha comentat via Facebook que la moció aprovada "podria suposar un pas important a l'hora de satisfer les demandes que es realitzen des del Bages, tant des del Consorci Viari de la Catalunya central com des de la plataforma ciutadana No+morts a la C-55". La plataforma, per la seva banda, ho veu com "un primer pas, però no podem parar fins aconseguir el desdoblament total de la carretera i/o la gratuïtat de la C-16". No+morts a la C-55 afirma també a la xarxa social que no es pot "oblidar que tot és una mateixa cosa, i, de moment, de l'autopista no en diuen res". Avui, representats de la plataforma es reuniran amb el Síndic de Greuges, Rafael Ribó, per donar-li més detalls sobre el greuge que pateix el Bages per culpa d'aquesta via.


Una barrera que no s'aixeca

Un greuge que es podria atenuar si el peatge de la C-16 s'aixequés. Precisament, diumenge hi ha convocat el 3r #novullpagar popular i tot fa pensar que, aquesta vegada, els organitzadors intentaran bloquejar les autopistes, més enllà de passar pels peatges sense pagar.

L'apartat de la moció dedicat als peatges insta el govern a fer "una anàlisi sobre cada una de les barreres de peatge de les autopistes i autovies, en relació a les alternatives de què disposen els usuaris". Un redactat que podria semblar favorable a la tesi defensada, sobretot, pel grup manresà d'ERC, d'eliminar la barrera de la C-16 en lloc de prioritzar el desdoblament de la C-55. ERC argumenta que, en uns temps on és molt difícil que la Generalitat faci noves inversions,  aixecar la barrera del peatge podria ser una forma ràpida d'acabar amb la falta d'alternatives gratuïtes a una via, la C-55, marcada per la tragèdia dels accidents. El text de la moció reclama que puguin aplicar-se descomptes als peatges que no tinguin una via alternativa o que en tinguin una, però no sigui prou "competitiva", un terme que s'ha d'entendre tant en seguretat com en temps de desplaçament.

De tota manera, el fet que el text prioritzi el desdoblement i que cal estudiar "amb el detall necessari els greuges territorials" de quatre peatges -entre els quals no hi són els de la C-16 a l'alçada de Viladordis ni de Sant Vicenç- fa pensar que el Parlament no té la intenció d'aixecar la barrera més cara de Catalunya. En canvi, s'estudiarà amb especial interès el peatge de Les Fonts-Terrassa (de la C-16), el de Mollet del Vallès a la C-33, el d'Alella a la C-32 nord i el de Vallcarca a la C-32 sud. La moció insta el govern de Mas a trobar solucions per a aquests peatges abans que s'acabi l'any i, en canvi, l'estudi general cas per cas no té cap termini fixat.

Les connexions ferroviàries, tampoc

Manresa tampoc no surt ben parada en les inversions ferroviàries. Cap dels projectes presentats al punt 2 (ferrocarrils) té a veure amb la millora de la situació de la línia R4 de Renfe, en estat deplorable i amb retards continus, ni tampoc es preveu inversions en la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat que connecta Manresa amb Barcelona.



Participació