Audi A5 Sportback 2.0 TDI: dinàmica perseverant

per Enric Oller, 1 de juny de 2016 a les 08:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 1 de juny de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
MOTOR. El guru de disseny del grup Volkswagen, Walter Da Silva, va assegurar que era "el cotxe més bell" que mai havia creat. Mentre espera ser rellevat per una nova generació, la versió Ultra de l’A5 Sportback dóna cops de colze en el mercat per mantenir-s’hi alhora que aixeca passions al seu pas.

Els sedans de 5 portes no han deixat mai d’esgarrapar mercat. Són eines de desig per a aquells clients que valoren l’esportivitat i el disseny quan viatgen en família. La marca de les quatre anelles fa gairebé deu anys que va començar amb l’A5. Aquelles primeres unitats duien la tradicional carrosseria de dues portes i no va ser fins a uns mesos després que va arribar el descapotable i l’Sportback de 5, que avui ens ocupa.

La línia d’aquesta berlina no ha perdut pistonada malgrat el pas del temps gràcies al restylinga a què va ser sotmesa, ara fa cinc anys. La revalorització del seu loock de cupè li permet competir, encara, amb la majoria dels contrincants més directes, la sèrie 4 de BMW o els cupès de la classe C de Mercedes. Però, no obstant això, hem de reconèixer que l’interior del protagonista d’avui no aguanta la comparació amb d'altres productes més recents de la marca, com veurem a continuació. 
Sigui com sigui, per diferenciar-lo i reconèixer-lo, el millor és parar atenció a la forma de les òptiques frontals, als pilots posteriors i a les dimensions de la carrosseria, reblada per uns passos de roda tan estètics com musculats. La versió ultra del A5 Sportback fa gairebé 5 metres de llarg i 1,8 d’ample, però en conjunt presenta una silueta molt ben proporcionada que viatja arranada al terra. Les proporcions de la porta posterior, que integra el vidret, incrementen la lluminositat interior i la capacitat de càrrega d’objectes voluminosos. El kit opcional S-Line que duia la nostra unitat de premsa rebla el clau estètic i li proporciona un plus d’esportivitat que agrairan molts dels potencials clients. L’A5 Sportback té aquella elegància innata que l’ha caracteritzat fins al día d’avui, porta uns petits ajustaments aerodinàmics als baixos del frontal, pneumàtics de poca resistència al fregadís (225/50) ien origen llandes de 17 polzades. Amb totes les places interiors operatives, reserva 480 litres per a les maletes. Però l’espai sembla més gran perquè el maleter presenta formes molt rectes que permeten aprofitar millor el compartiment si capicuem els paquets i/o els entrem de costat. En configuració de només dos seients i el respatller posterior (40/60) completament plegat, el maleter arriba als 1.280 litres. 


 
L’habitacle manté el llistó habitual de qualitat de la marca, amb un nivell d’aïllament acústic premium que s’agraeix en els desplaçaments més llargs. Malgrat això, s’ha de reconèixer que el cotxe presenta un panell de comandaments clarament superat. La instrumentació analògica i profusahauria de modernitzar-se i la pantalla del navegador pel sistema MMI que trobem al bell mig, acaba esdevenint petita. Hauria estat bé integrar aquí el Cockpitvirtual i l’MMI Touch evolucionat que duu ja el nou A4 i incorporar alguna entrada USB complementària, per no haver de recórrer a les primitives targetes  SD o als CD d’abans. En qualsevol cas, el confort global està garantit. Més encara si analitzem la banqueta posterior, situada un xic més avall del normal i amb el respatller força inclinat, per incrementar l’espai que queda per a les cames dels qui seuen al darrera. 
 
El dos litres turboalimentat que amaga sota el capó davanter és una versió potenciada del TDI 2.0 de 150 CV però amb 13 CV afegits. Els tècnics alemanys li han instal·lat coixinets d’agulla al doble arbre de lleves que munta, dues fases de reglatge per a la bomba d’oli del motor, un sistema independent per refrigerar millor el bloc i la culata i han perfeccionat el sistema pneumàtic de la bufada del turbo. El radiador d’aire del sistema de sobrealimentació arriba ara integrat al col·lector d’admissió per escurçar el recorregut que fan els gasos. El nou procés redueix les emissions d’òxid de nitrogen i aconsegueix reduir mig litre la despesa de combustible cada 100 quilòmetres. A la pràctica, el giny empeny de forma continuada entre les 3.000 i  les 4.500 voltes però on es nota més la tecnologia aplicada és en els règims més modestos i en les recuperacions. La casa li atribueix mitjanes oficials de 4,3 l/100 km i unes emissions de CO2 de només 109 grams per km. Nosaltres hem baixat clarament dels 6, hem arribat a posar-nos a 100 km/h en menys de 9 segons i hem aconseguit autonomia real per fer 1.000 km sense haver de repostar. L’Sportback Ultra dels A5 només es pot demanar amb canvi manual de 6 relacions i tracció al davant, però que l’auto filtra molt bé les irregularitats del paviment, es mostra noble i segur en la major part dels escenaris i manté un nivell de remorositat ridícul en relació a les proporcions i tara del cotxe. 



A favor
  • Estampa llaminera
  • Nivell d’acabats i treball acústic interior
  • Mitjanes de consum i emissions
 
En contra 
  • Interior superat i amb llacunes de connectivitat
  • Posicionament en preu
  • Impossibilitat de muntar S-Trònic i tracció Quattro
 
Fitxa Tècnica: 
  • Motor: 4 cil. en línia 1.999c.c  163 CV gasoil.
  • Tracció: Davantera.
  • Canvi: Manual de 6 velocitats.
  • Vel. màx: 221 km/h.
  • Accel. 0 a 100 Km/h: 8,6 segons.
  • Consum mitjà: 4,3 litres.
  • Emissions: 111 g/km.
  • Preu: 40.830 euros

 



Participació