El retaule de la discòrdia

L'editorial del mes de novembre

per Redacció, 12 de novembre de 2015 a les 13:16 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 12 de novembre de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
 JOAN MANEL GABARRÓ

El cas del retaule del Roser de Salelles, que és en custòdia al Museu és una fotesa comparat amb les reclamacions de l’art sacre de la Franja recollit a Lleida, el pantocràtor de Taüll que es mostra al MNAC en comptes de la vall de Boí o, anant una mica més enllà, l’espoli de patrimoni d’arreu del món que el British Museum exhibeix com una mena de trofeu adquirit per dret de conquesta en la seva llarga etapa imperialista. És clar que, en tots els casos, els més puristes de la conservació patrimonial sempre poden dir que els vestigis del passat han de ser en aquelles espais on es pugui garantir millor la conservació. Vist l’estat del patrimoni a Atenes i la crisi del deute que assota Grècia, molts opinen que el fris del Partenó de Fídies més val que no torni al Peloponès i que els vestigis de la memòria del món occidental no poden estar en millors mans que les britàniques.

Però, d’altra banda, les coses que són d’un lloc és ben lògic que, si estan ben catalogades i documentades i hi ha un espai on es puguin visitar o exhibir públicament, hi retornin. No pas per una qüestió de propietat o acaparament, sinó pel caràcter de reconstrucció històrica que cada cop es té més en compte en els processos de recuperació i museïtzació d’edificis i espais públics amb solera. En el cas de les obres d’art —si són sacres i hi ha sotanes pel mig la cosa sempre es complica— també sembla lògic que s’esbrini on estaven ubicades en el moment de ser creades i, si és possible, s’adeqüi l’espai perquè puguin tornar a lluir com antany, com a part del patrimoni de pobles i ciutats. Haver d’arribar als tribunals per aquests temes sembla una broma de mal gust. Es pot arribar a un acord per fer una reproducció de l’obra i deixar-la al Museu Comarcal? La parròquia de Salelles pot cedir-lo a Manresa com a legítim propietari o té un espai condicionat per mostrar-lo al públic com en un Museu? La polèmica està servida.
 
Arxivat a:
El Cul del Pou, EDICUL



Participació