Barcelona 1714: Entre el blat i la pólvora

per Aida Solà, 15 de setembre de 2014 a les 18:41 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 15 de setembre de 2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
TEATRE. Coincidint amb la Diada i amb el Tricentenari, el Teatre Kursaal de Manresa va posar en escena el musical "1714: Crònica d'un setge", a càrrec de la companyia del Jove Teatre Regina. La representació d'aquest diumenge a Manresa va tancar la petita gira que ha fet la companyia per una desena de teatres fora de la ciutat de Barcelona. El musical, però, tornarà del 18 de setembre al 9 de novembre al Teatre Regina, on ja van fer temporada la tardor passada. 
Coincidint amb el Tricentenari, amb els fets de l'onze de setembre del 1714 i la caiguda de Barcelona durant la guerra de Successió, la companyia Jove Teatre Regina ha presentat, amb format musical, els fets que va viure la ciutat de Barcelona la nit de l’11 de setembre del 1714, quan les tropes borbòniques van assaltar ferestament la ciutat de Barcelona. Així doncs, la trama és explicada a partir de diferents recreacions de diversos fets històrics, com ara l'abandonament de Catalunya per part dels britànics o el Tractat d'Utrecht.

Foto: Jordi Preñanosa

A partir del dietari d'un jove estudiant es fan feedbacks en el temps i s'explica la història de Catalunya des del 1700 fins la nit de l’11 de setembre. Es fa des d’una perspectiva històrica i seguint un argumentari cuidat, però a vegades alguna escena resulta llarga i tediosa, arribant a produir cert avorriment en l’espectador. Però això no deixa de ser un petit però, per dir-ne d’alguna manera. Ja que l’obra, recordem, és feta amb poc pressupost i donat aquest hàndicap, que a vegades en el món teatral és insalvable, es cobreix de forma solvent amb la gran feina dels actors, una escenografia i vestuari ben treballats i el bons moments que destil·la l’obra, on s’encarna l’emoció, la força i fins i tot hi ha espai per a moments d'humor.

La passió dels actors és admirable: suen, ploren i es deixen la pell en cada peça musical que canten. La millor escena és, sens dubte, la del Tractat d'Utrecht, on els mateixos personatges interpreten tots els països que acabaran beneficiats de la guerra, menys Catalunya. És una escena divertida i dinàmica, d'un gran complexitat vocal i escènica. Un exemple d’un musical fet amb més sentiment que mitjans. I que això, a vegades, ho val tot. I el Kursaal ho va agrair. 


Foto: Jordi Preñanosa



Participació