Aquesta informació es va publicar originalment el 5 de desembre de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
PROPOSTES. Quatre dies i Nadal, però quatre dies intensos a nivell cultural. Arriba a Manresa una de les obres teatrals més exitoses de la temporada, “Barcelona”, amb un cartell de luxe. També el Centre Cultural del Casino i el setè art presenten interessants pessics de cultura prenadalenca.
ART
Fotògrafs viatgers
Voleu veure el món amb els ull d’un excursionista i aventurer de fa més d’un segle? Fins el 6 de gener, al Centre Cultural del Casino, podreu descobrir-hi el testimoni de sis fotògrafs que ens porten imatges d’uns mons oblidats pel pas del temps. Es tracta de Cèsar August Torras, Juli Soler i Santaló, Lluís Llagostera i Pascual, Albert Oliveras i Folch, Jean Thomas i Adolf Zerkowitcz i Schlesinger. Tots ells van estar vinculats al Centre Excursionista de Catalunya, entitat de la qual provenen les 124 fotografies que configuren l’exposició. Entre el 1876 i el 1936 van participar en campanyes d’estudi que combinaven les finalitats científiques amb d’altres de caire sentimental i patriòtic. Uns viatges que impulsaven l’excursionisme científic com a eina per a la recerca i la recuperació de les arrels, alhora que es començava a considerar el turisme com una font de riquesa econòmica. Van viatjar per Catalunya, el Pirineu Aragonès, Àfrica, per terres àrtiques... I ara ens en queda el record a través d’unes imatges que han esdevingut testimonis d’una època i d’un món del qual van voler deixar constància mitjançant les seves fotografies. Maria Camp
CINEMA
Interioritats
Blue Valentine és un film nord-americà que fuig dels clixés habituals de la factoria Hollywood malgrat oferir-nos el retrat del deteriorament d’una parella que, com tantes altres, semblava destinada a la felicitat eterna. Focalitzant l’atenció en els esforços que ambdós membres de la relació fan per evitar el trencament, la pel·lícula adquireix certa notorietat en gran part gràcies a l’excel·lent interpretació que fan els seus dos protagonistes, Ryan Gosling (Drive) i Michelle Williams (Wendy and Lucy). Filmat oblidant el guió per seguir només les indicacions del jove director Derek Cianfrance, en un rodatge que no va admetre pràcticament més d’una presa per escena, i un muntatge fragmentat, el film aconsegueix una frescor que arriba a captivar i a quedar-se en la memòria de l’espectador, malgrat tractar-se d’un tema tan quotidià --al cinema i a la vida-- i d’una pel·lícula petita --de pressupost-- però que el boca-orella ha elevat a l’altar de pel·lícules memorables. Vet aquí el seu mèrit. D’altra banda, veure Blue Valentine dos dies abans de la nit de Nadal podria ser una bona manera d’encarar les trobades familiars en un estat d’ànim més lúcid i comprensiu. David Torras
TEATRE
Barcelona al Kursaal
Escrita i dirigida per Pere Riera,
Barcelona tanca la programació de l’any i ho fa amb un muntatge de gran nivell. Estrenada al Teatre Nacional de Catalunya, transcorre en un únic dia, matí, tarda i nit del 17 de març de 1938, quan la ciutat és assetjada pels bombardejos continuats durant tres dies, amb més d’un miler de morts, per l’aviació feixista italiana i alemanya.
Pere Riera fa un retrat de la societat catalana de la Guerra Civil només amb vuit personatges: Núria, la jove dels Vila (Míriam Iscla), vídua del fill gran assassinat, que es manté com a salvaguarda de la casa; Elena (Emma Vilarasau), amiga íntima de joventut de la Núria, actriu, dona amb aspiracions de bona vida, que el 1934 va decidir anar-se’n a París per fer carrera; Joan Vila, l’avi (Jordi Banacolocha), encara pal de paller de la casa i reclòs en el seu interior; Victòria (Anna Moliner), la filla gran de la Núria, noia de casa bona, estudiant de música amb aspiracions a fer de cantant, ballarina i compositora; Tinet (Carlos Cuevas), germà petit de Victòria, el dia que compleix 18 anys, alliberat de l’exèrcit per una presumpta pleura i amb ganes de fer-se gran; Nati (Pepa López), la minyona de la casa; el jove republicà idealista, Simó (Pep Planas), pintor de cartells de guerra, amic de la casa; i l’home d’ordre, banquer, seriós, ancorat en el conservadurisme, Ramon (Joan Negrié), promès de la filla Victòria, escèptic pel que fa a la República, amb un germà malferit del front a l’hospital, convençut que la lluita per la llibertat que proclamen els seus conciutadans no porta a cap lloc.
Barcelona es podrà veure els dies 14, 15 i 16 de desembre.
Joan Morros