La font de Neptú

per Lluís Virós , 16 d'agost de 2013 a les 18:59 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 16 d'agost de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
És de planta trapezoïdal, amb tres cares profusament decorades a la manera clàssica i la part del darrere llisa. S’hi poden distingir dues parts: el cos dels murs, que culmina amb un fris dentat i una cornisa, i la coberta, de forma piramidal truncada. Els motius decoratius consisteixen en quatre pilastres –dues flanquegen la façana principal i les altres són en l'angle lateral– de fust, acanalat, amb base i capitell dòric. A la part frontal del monument, com si es tractés d'un temple clàssic, hi ha un frontó corbat amb l’escut heràldic dels Torres de Bages Argullol al centre. Al mig d’aquesta cara hi ha un escut reial desgastat. En la part baixa de la font s'hi obrien quatre brocs d'aigua de forma zoomòrfica. L'aparell és obrat amb carreus de mides irregulars, disposats a trencajunt i units amb argamassa.

Actualment, aquest monument presenta una certa contradicció: mentre que l'entorn ha estat urbanitzat fa poc, la font, que està construïda amb pedra sorrenca, ha perdut la major part dels elements decoratius que li conferien un peculiar valor estètic: l’escultura d’un àngel que coronava l’obra o les dels dos nens petits que coronaven el frontó, mentre que la resta de relleus es veuen molt deteriorats. Per tant, és una d’aquelles obres que podrien lluir molt més si es restauressin completament.
El catàleg de patrimoni protegeix el bé de manera que no es permet cap intervenció que en desfiguri o malmeti la seva imatge per seva importància històrica i artística.

PER SABER-NE MÉS:
- CORNET, Cayetano, Guía del Viajero en Manresa y Cardona. Descripción de todo lo notable en ambas poblaciones, Imprenta de Vicente Magriñá, Barcelona, 1860.
- JUNYENT I MAYDEU, Francesc, El patrimoni històric i artístic (dels orígens als nostres dies) , col. “Història gràfica de Manresa”, Parcir edicions selectes, Manresa,1994, p. 149.
 

Foto: Francesc Rubí


Participació