CRÒNICA SOCIAL

Obres del Mercat del Puigmercadal (1986)

A la fotografia observem el tradicional carrer de la Canal que tindrà continuïtat amb unes escales i després amb la nova edificació. Al davant es veu el darrere de les cases que donen al carrer Nou, la majoria del segle XIX i a l’esquerra l’estat de les obres del futur Mercat del Puigmercadal a començaments del 1986, davant d’un solar excavat, amb molta pedra, circumstància que va retardar considerablement la realització del conjunt de l’obra, que segons el periodista Josep M. Pintó era titànica.

Foto: Arxiu El Pou de la gallina
per J. S., 20 de juny de 2023 a les 09:56 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 20 de juny de 2023 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
A sota s’hi va construir un pàrquing, al mig de la foto encara s’observen les marques d’aparcament dels usuaris del garatge Bohigas, desaparegut amb la nova edificació. Mentre duraven les obres alguns veïns ho feien servir d’aparcament. Els nous edificis es van bastir a l’entorn del turó de Puigmercadal que corona l’església i la caserna del Carme, entre les antigues cavalleries i el carrer de la Canal. L’espai ocupat és d’uns 5.000 metres quadrats. L’Ajuntament de l’alcalde Cornet va elaborar el projecte i va adjudicar la concessió a l’empresa Puigmercadal SA, el juliol de 1985, amb el compromís de tenir-la acabada en un any i mig, però el nou mercat es va inaugurar el 29 de novembre de 1987, per la Fira de Sant Andreu, per part del nou alcalde Sanclimens. Les portes es van obrir el 3 de desembre, amb èxit de compradors, però amb un primer conflicte entre els venedors de les parades i l’autoservei del grup Llobet, acusat de vendre producte fresc, i alhora denunciava algunes de les parades per vendre envasats. La idea era contribuir a la recuperació del nucli antic de la ciutat, molt deteriorat durant dècades.

La construcció va plantejar problemes a causa d’unes expropiacions no previstes, per l’enderroc d’unes construccions de cases velles de l’illa interior, amb perill d’esfondrament. Van trobar més pedra de la prevista i un doll d’aigua dels estrats més baixos del turó va originar un rierol que impedia la cimentació de fonaments. Una altra causa d’endarreriment va ser els problemes que van sorgir amb el trasllat d’un transformador elèctric. El novembre del 1987 es feien els darrers retocs a les obres d’urbanització dels voltants de les naus del nou mercat i s’enllestia el condicionament de les botigues i les parades de la instal·lació, i l’obertura del pàrquing soterrani a la sortida de la Muralla, amb capacitat per a 107 cotxes. La concessió municipal es va fer per a un termini de 50 anys. El nou equipament tenia 116 parades d’alimentació, 7 botigues d’articles diversos: flors, teixits, papereria, adobador de sabates i productes de regal i de neteja, amb un autoservei a l’entresol. Les instal·lacions disposaven de bar, un espai per a una llotja de contractació, un restaurant, magatzems i cambres frigorífiques, entre d’altres dependències, que es van posar en funcionament més endavant. Un mirador al mateix nivell que el pati de la Caserna del Carme permetia contemplar una panoràmica de tota l’extensió del nou mercat, amb accessos des de la Muralla del Carme, el carrer de la Canal, la plaça Pedregar i el cim del Puigmercadal.



Participació