Adam Majó | Actualitzat el 28/02/2013

La gran rasa

Una mica com a la historieta de l’Astèrix, Manresa té una gran rasa que divideix la ciutat i que en fa incòmode el pas entre una banda i l’altra. No és un fenomen excepcional, moltes altres ciutats i pobles la tenien i amb el temps l’han convertit en un passeig agradable que en lloc d’allunyar serveix de punt de trobada, d’espai urbà amb sentit propi. Em refereixo, ja ho deveu haver endevinat, a la carretera que creuava a majoria de pobles i ciutats del país i que a Manresa encara manté tant la denominació com, malauradament, la configuració. La carretera de Vic i de Cardona segueix tenint els mateixos carrils i senyalització com si encara no hi hagués un tram de l’eix transversal que fa de ronda exterior ni molts altres punts de penetració a la ciutat, existents o projectats, que permeten i permetran evitar aquesta via i que, per tant, fan perfectament possible repensar-la de dalt a baix, tal i com han fet en tantes altres poblacions on parlar de treure espai a l’automòbil per ampliar voreres o fer carrils bus (i bici) no és un tabú contra el qual cap govern municipal no s’atreveix a actuar. S’atreveixen, això sí, a posar-ho en algun document, com al Pla de mobilitat (aprovat per amplíssima majoria), que dibuixa una avinguda amb més espai per als vianants, carril bus, arbres i sense places d’aparcament en superfície. Però com que la realitat és tossuda i és evident que aquesta carretera no només enlletgeix extraordinàriament la imatge de la ciutat i és font de soroll i contaminació, sinó que, a més, secciona el centre comercial de l’eixample (Guimerà i Passeig) i el nucli antic (Born, Plana i Nou), sempre hi ha qui proposa idees tan originals com improbables que serveixen per distreure el personal i ajornar (per la propera legislatura…) les decisions necessàries. Així, uns plantegen que per apropar aquests dos sectors de la ciutat el que cal és enderrocar el Teatre Conservatori, i d’altres s’atreveixen a suggerir el soterrament del trànsit en aquest mateix tram de la muralla. Tant els uns com els altres saben que cap d’aquestes propostes no tirarà endavant en els propers quinze anys i que, en canvi, replantejar la carretera de Vic/Cardona convertint-la en un atractiu carrer central, desviant trànsit cap a l’avinguda Universitària o cap a Manresa Sud (i als aparcaments que tants diners ens costen…), sí que ho és, de possible. Cal, però, i com sempre, voluntat política per plantar cara a la manresaníssima resistència al canvi. O continuar com sempre, fent volar quatre coloms, qui dia passa any empeny i pou avall que ja tocarem fons.







FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Adam Majó@adammajo Manresà des de l'any 1968. Flamero des del 1970. Militant de l'esquerra independentista des del 1986. Cambrer des del 1991. Veí del barri vell des del 1993. Jugador de rugby des del 1995. Opinaire des del 2001. Regidor de l'Ajuntament des del 2004. Llicenciat en Filologia Alemanya des del 2011. I treballador de la bicicleta també des del 2011.
Altres articles d'aquest autor
Associació Cultural El Pou De La Gallina | NIF: G-58376682 | Carrer Sobrerroca 26, 1r 1a | Apartat de Correus 1 - Manresa | Tlf/Fax: 93 872 50 18 | elpou@elpou.cat | Condicions d'ús
Ús de cookies
Utilitzem galetes pròpies i de tercers per mesurar i gestionar les visites a la web, com també per recordar els usuaris que hi accedeixen. Si accepta la seva instal·lació, considerem que accepta el seu ús. Per canviar-ne la configuració o obtenir informació sobre la nostra política de galetes premi aquí.