Ignasi Cebrian | Actualitzat el 11/05/2018

El fotògraf/a de natura

NATURA URBANA. El fotògraf/a fotografia la natura mogut per la motivació o curiositat i fixa l’atenció sobre un motiu creador d’emocions. Emocions relacionades amb l’estètica o amb la ciència o una barreja de totes dues. 
Branques i neu

Les fotos les fan perquè els agrada aprehendre o capturar la natura per raons estètiques o científiques. El fotògraf/a de natura busca i recrea la natura, la reconstrueix. Guanyar premis, publicar en revistes, fer exposicions... també són motivacions per al fotògraf/a de natura.  Segurament el que vol és mostrar i compartir la seva recreació. 
 
I una vegada s’ha arribat a aquest punt, això és el final de tot el procés creatiu? No, és precisament l’inici de tot. Es tracta de portar l’emoció extreta de la natura, repetir-la, recrear-la per acabar tornant a la natura mateixa. Qualsevol fotògraf/a creatiu que vulgui anar més enllà de l’estètica ha de fer vibrar la gent perquè torni a la natura. I, si pot ser, que aquest retorn proposi noves observacions, noves fotografies, noves qüestions ètiques de l’ús o abús de la natura. De l’estètica de la natura percebuda i construïda pel fotògraf/a, de la fotografia, a la natura recreada per la gent en observar la fotografia fins al retorn a la natura incitador de qualsevol altra reconstrucció cultural de la natura: dibuixos, estudis, recerques...
 
Els fotògrafs/es de natura han de fer projectes crítics amb la informació visual. Per examinar com els humans tractem i reflectim aquesta natura. Les fotografies han de servir per cercar novetats, per tornar a acostar-se a la natura, observar-la o fins i tots ser-ne crític. És anar més enllà de la imatge. A partir de la natura, crear una cultura audiovisual que ens comprometi èticament amb aquesta.
 
L’ecòleg Ramon Margalef deia que els documentals de natura –concepte també vàlid, no obstant, per a qualsevol recreació cultural d’aquesta–, «no són prou efectius. És com mirar un pastís en un aparador o menjar-se’l. Hi ha poc contacte amb la naturalesa i la gent s’estima més estar asseguda mirant la televisió que passejar-se per la muntanya o trobar un escarabat. Cal tenir en compte que estar assegut mirant una cosa és molt diferent, a causa de la mateixa activació del sistema nerviós, que anar darrere la cosa». Estem massa asseguts, mirant massa pantalles i ens oblidem de la realitat que ens envolta. Cal anar de l’estètica a l’ètica, de la cultura de la natura a la natura. 

Navega per les etiquetes

NATURA URBANAfotografia

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Associació Cultural El Pou De La Gallina | NIF: G-58376682 | Carrer Sobrerroca 26, 1r 1a | Apartat de Correus 1 - Manresa | Tlf/Fax: 93 872 50 18 | elpou@elpou.cat | Condicions d'ús
Ús de cookies
Utilitzem galetes pròpies i de tercers per mesurar i gestionar les visites a la web, com també per recordar els usuaris que hi accedeixen. Si accepta la seva instal·lació, considerem que accepta el seu ús. Per canviar-ne la configuració o obtenir informació sobre la nostra política de galetes premi aquí.