Elisa Muixí-Fina Monell | Actualitzat el 11/07/2014

El present

El cervell de l’home és remugant, torna a mastegar les informacions dels sentits. Les combina i en fa probabilitats. Així l’home és capaç de premeditar el temps, de projectar-lo.
Erri de Luca. El pes de la papallona

Els adults tendim a fer viure les coses als infants segons els nostres paràmetres.Per aquest motiu, moltes vegades ens sorprenem d’una resposta, d’un raonament davant d’una situació concreta.
L’infant viu en el present. Per als adults hi ha manuals d’autoajuda per aprendre’n. Generalment, el fer d’un infant és immediat, espontani, instintiu: diu i actua amb frescor.

Generalment el fer d’un adult és premeditat, valorant les diferents variables, desestimant l’instint. És un fer resultat d’un pensament remugador. Això tant pot ser una fortalesa com una nosa, tot dependrà del context. L’ideal seria ser capaços de distingir en cada moment com hem d’utilitzar aquesta habilitat.

De ben segur que ja veiem que són dues maneres molt diferents d’encarar la vida. Ens pertoca, com a adults que eduquem, comprendre l’infant i els potencials que li són propis. I és que, des de la nostra prepotència, ens costa acceptar la immensa capacitat dels sentits d’un nen.

Educar no creiem que sigui ensenyar a actuar el més similar possible a com ho fem els adults. El que creiem és: que un nen faci espontàniament allò que li és genuí sense que això signifiqui distorsionar l’entorn on és.

Per tant, aquest entorn, del qual som responsables els adults, ha d’estar pensat i organitzat de tal manera que hi hagi lloc per als nens. Tenir lloc per als nens no significa organitzar una llar i la vida familiar a l’entorn d’ells segons les orientacions dels diferents manuals. No és que hi estiguem en contra, simplement volem reivindicar el propi instint biològic dels humans.

Un altre aspecte és la capacitat de projectar el temps. També pot ser un avantatge o un inconvenient, tot depèn de com l’utilitzem. En el terreny de l’educació situa els adults en els portadors dels límits. Un exemple: La criatura ha de començar l’aprenentatge de la natació i no ho fa de gust. No pot tenir la projecció en el temps d’aquesta necessitat. Correspon a l’adult la fermesa de mantenir aquesta responsabilitat.

Una vegada més, educar és deixar fluir i respectar. En realitat, això és molt complex, ja que la fluïdesa del petit i el gran a vegades no van pel mateix camí i, quan passa això, és quan el RESPECTE és més rellevant. També és la situació en què els adults hem de ser més curosos perquè pot passar que en nom de l’amor en fem un mal ús.

A nivell escolar seria el cas de la família amb reticència a les colònies escolars perquè, òbviament, comporten un patiment per als pares. Però s’acaba no anant de colònies perquè se’l considera massa petit o perquè el nen “no vol”.

Gairebé a nivell de sentència: no hi ha creixement sense crisi, ni aprenentatge sense errors.


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Elisa Muixí-Fina Monell
Mestres de primària, en actiu, amb més de 30 anys d’experiència a l’escola pública catalana. Són lectores per afició, vocació i professió. Troben referents educatius en la novel·la i exploren l’experiència d’escriure a quatre mans. Volen compartir amb els lectors tot un seguit de pensaments que ens conviden a reflexionar sobre l’educació. Tenen el desig que la conversa i el debat educatiu estiguin presents en la vida quotidiana, més enllà dels espais escolars i polítics.

Associació Cultural El Pou De La Gallina | NIF: G-58376682 | Carrer Sobrerroca 26, 1r 1a | Apartat de Correus 1 - Manresa | Tlf/Fax: 93 872 50 18 | elpou@elpou.cat | Condicions d'ús
Ús de cookies
Utilitzem galetes pròpies i de tercers per mesurar i gestionar les visites a la web, com també per recordar els usuaris que hi accedeixen. Si accepta la seva instal·lació, considerem que accepta el seu ús. Per canviar-ne la configuració o obtenir informació sobre la nostra política de galetes premi aquí.