Marc Fernández | Actualitzat el 23/11/2013

Màrqueting viral

Màrqueting: anàlisi del comportament del mercat i dels consumidors. Viral:  que es comporta com un virus. S’expandeix de persona a persona.

És a dir, el podem definir com el vessant del màrqueting que es caracteritza per transmetre els missatges (tuits, notícies, vídeos, articles, etc.) de persona a persona. Avui en dia, el màrqueting viral està íntimament lligat a internet i a les possibilitats de difusió dels missatges a través de les xarxes socials. Posem un exemple: pengem un vídeo graciós que hem trobat a Youtube al nostre perfil de Facebook. Un amic el comparteix al seu perfil, un altre clica “m’agrada” i un tercer el veu i ho converteix en una piulada. Mentrestant, un altre usuari amb qui estem connectats penja el contingut en el seu llistat d’actualitzacions de Linkedin. En només uns pocs segons, el vídeo s’haurà difós de forma exponencial.

La facilitat d’arribar a un gran nombre de persones, dins i fora del nostre entorn proper, del país on vivim i a un baix cost, fan del màrqueting viral una eina molt interessant per a qualsevol petita o mitjana empresa.

Recordo una campanya curiosa d’un producte destinat exclusivament al públic femení de fa uns mesos. Un missatge que posteriorment vaig comentar en força converses. El producte instava a publicar en el seu perfil d’una coneguda xarxa social i sense fer referència a res en concret, el lloc de la llar en què s’havia passat més temps les darreres hores. Això creava curiositat en veure publicats comentaris com “jo, al menjador”, “jo, a la cuina”... i introduïa a la mentalitat del lector una connotació “picant” que generava que es preguntés a qui ho havia publicat què significava la frase. En fer-ho, la resposta feia referència al producte: “res, és una tonteria. És una pregunta que responc de la marxa XYZ”. D’aquesta manera, el nom de la marca ja apareixia mencionat a la xarxa.

Altres opcions, per exemple, consisteixen a generar una notícia o comentari en una xarxa social sense que s’indiqui explícitament de què es tracta. Així, es genera expectativa, misteri i curiositat, de tal manera que les marques capten l’atenció dels seus seguidors. O bé, i segur que molts hi hem participat, aquelles campanyes on convidem als nostre amics a que votin la nostra foto en un portal web en què, de ben segur, ens haurem de registrar. D’aquesta manera, la marca guanya seguidors i qui sap si potencials clients.  

Però, alerta! No tot són flors i violes. Cal estudiar bé i plantejar adequadament aquest tipus de campanyes. Un mal plantejament pot girar-se en contra nostra i fer que els clients es sentin enganyats o estafats. Si és així, la nostra reputació es pot veure afectada.

Navega per les etiquetes

màrquetingviralinternet

COMENTARIS

...
Marc Fernàndez, 27/11/2013, 07:44

Jordi, estic d'acord amb tu. Com en la gran majoria de coses en aquesta vida s'ha de saber trobar l'equilibri entre la vida "real" i la vida "virtual". M'ha vingut al cap un acudit que llegia fa uns dies. Deia alguna cosa com: "ahir al vespre ens vam quedar sense connexió a casa just a l'hora de sopar i vaig haver de parlar amb la família. Semblen bones persones"
xarxa social
jordi, 24/11/2013, 20:09

Vet aquí el "progrés", segur que funciona però no m'agrada, si l'evolució és només això prefereixo mirarm'ho de lluny i no estar tot el dia davant d 'una màquina, per comprar i vendre i tenir seguidors. Enyoro els temps més socials de les xarxes, el tú a tú, la lectura d'un llibre,, l'aprenentatge lent, en general el moviment que ara en diuen "slow" aniria per aquí. Peru`qe tenir ordinador i saber fer webs no ha d´'ésser una obligació, com no ho és pintar, dibuixar, escriure, anar al cinema, passejar, que t'agradi la natura, les flors...hi ha molta VIDA al marge dels aparells sempre ,metàl.lics i provocadors, ja sabem el culte a la màquina ve tde temps, i mentre estant ens anirem aïllant, o paradoxa, cadascú a casa seva tancadet en un munt d'imatges i la xarxa social. Aquest desenvolupament exclusiu no ens farà més feliços...
no te acostarás...
Joana, 23/11/2013, 20:18

Interessant! Ho vivim cada dia però mai li havia posat nom!

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Marc Fernández
@marcferni Manresà  inquiet del 78, català, emprenedor i empresari. Llicenciat en Medi Ambient i màster en diferents àrees de gestió empresarial: qualitat, seguretat laboral, administració i direcció d’empreses o direcció econòmica-financera. Ha estat Cap de Demarcació de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya i actualment és el Secretari General del Col·legi d’Ambientòlegs de Catalunya.  Col·labora en diverses publicacions especialitzades en emprenedoria i gestió empresarial.

Associació Cultural El Pou De La Gallina | NIF: G-58376682 | Carrer Sobrerroca 26, 1r 1a | Apartat de Correus 1 - Manresa | Tlf/Fax: 93 872 50 18 | elpou@elpou.cat | Condicions d'ús
Ús de cookies
Utilitzem galetes pròpies i de tercers per mesurar i gestionar les visites a la web, com també per recordar els usuaris que hi accedeixen. Si accepta la seva instal·lació, considerem que accepta el seu ús. Per canviar-ne la configuració o obtenir informació sobre la nostra política de galetes premi aquí.