
Opinió | 9 | Actualitzat el 14/03/2014 a les 02:08

TV3-Godó SA
Encara que molts es queixin que els treballadors de TV3 no parem de fer vagues únicament per
qüestions retributives ?i que ningú em malinterpreti perquè estem parlant d'un bon nombre de
famílies afectades?, els sous de la plantilla són la xocolata del lloro comparades amb el gran
problema de fons dels mitjans de comunicació públics a Catalunya: el desmantellament
progressiu de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió (CCMA) i l'obsessió dels seus gestors
actuals per privatitzar-ne àrees i serveis i cedir-los, interessadament, a mans privades.
 
L'últim i trist episodi de tot plegat ha estat la vertebració d'un concurs per externalitzar la gestió
publicitària de TV3. Tot plegat, mentre la direcció sacsejava la plantilla amb un Pla d'Acomiadament
Col·lectiu (PAC) i negociava amb els sindicats un nou conveni col·lectiu amb un escenari convuls
de retallades.  Enmig de l'estupor, un procés teòricament públic marcava les cartes perquè el
Grupo Godó fos l'únic candidat ?un cop amanides les condicions que en descartaven qualsevol
altre? per fer-se amb el control d'una part ben significativa del finançament de la ràdio i televisió
públiques.

L'intent d'instrumentalitzar políticament TV3 ?com ha passat històricament a Televisió Espanyola?
ha estat una constant des de la seva fundació. Jordi Pujol, com en molts altres aspectes
estratègics en la construcció de la Catalunya postfranquista, la va concebre com el que avui els
seus hereus en dirien una estructura d'estat. Hi va posar la primera pedra ?que encara s'erigeix
enmig dels jardins de les instal·lacions a Sant Joan Despí? i va voler fer-la servir quan li va caldre
transmetre el seu ideari i presentar-se al país com un autèntic  pater familias  de la catalanitat.

Il·lustració de Cristina Curto a la pàgina joestimotv3

Malgrat tot, TV3 ?i també Catalunya Ràdio? han comptat i han estat el bressol d'excel·lents
professionals que han fet ?i encara fan?molta i bona feina des de ja fa tres dècades. I, a banda,
hi ha hagut els seus administradors. Escollits a dit, un rere l'altre i amb molt poques excepcions,
s'han assegut en llustroses poltrones pensant que ho tenien tot pagat i que els recursos eren
infinits. Independentment de qui manés a la plaça de Sant Jaume, alguns, fins i tot, van voler
sortir de la tele i de la ràdio amb els contactes fets i es van establir com aquell qui diu a la vorera
del davant per seguir nodrint-se de la mamella com a clients preferencials.     

Tornant a la primera pedra de la CCMA, la diferència entre Pujol i els seus successors a
Convergència colgats de màsters d'ESADE i amistats perilloses és que el nou pinyol convergent
té favors pendents i no supera els traumes i els greuges que, segons ells, els va provocar i
propinar la tele i la ràdio en els anys de tripartit. En aquell parèntesi, i com era d'esperar, les peces
a la redacció d'informatius de TV3 es van recol·locar per canalitzar tot l'ideari polític del govern que
havia aconseguit enderrocar l'hegemonia de CiU. I la constel·lació de satèl·lits (productores,
professionals, empreses de serveis, etc.) al voltant de la gran nau de proveïment també va
canviar radicalment.      

Fora de la Generalitat, i al marge de projectes audiovisuals frustrats com  Ona Catalana  o la
primera  CityTV  ?els socialistes havien vertebrat la municipalista i difunta  COM Ràdio  com a
contrapunt?, el gran aliat convergent en els anys de  travessia del desert  d'Artur Mas no va ser
cap altre que La Vanguardia i la flota de generadors d'opinió apadrinats pel  conde  de Godó. No cal
ser massa agut per entendre que, un cop instal·lats de nou al poder i malgrat el desgast del
procés sobiranista, els convergents tenen un deute pendent amb els inquilins de la Torre
Barcelona de Francesc Macià.  

Si ens entretenim a calcular els recursos públics que, directament i indirectament, rep el Grupo

Pagina 1 de 2

https://www.elpou.cat/noticia/1415/tv3-godo-sa



Godó en moments d'estretor a l'erari català ens quedarem esgarrifats. Les injeccions més
milionàries són la subvenció a l'edició catalana del vaixell insígnia del grup,  La Vanguardia , que és
de 800.000 euros aquest 2014. Ara, i tot i una moció parlamentària per evitar-ho a la qual van votar
a favor ICV-EUiA, ERC i la CUP, caldrà afegir-hi el muntant de la gestió publicitària de TV3 que el
departament Comercial de la cadena xifra, només per la concessió, en 16 milions d'euros.  

Per avalar aquesta  operació,  CiU va comptar amb el recurs a la cambra catalana del PP i del
PSC ?tot i l'abstenció d'un  despistat  Joan Ignasi Elena. El paper dels socialistes en els últims
temps donaria per a un altre article ben llarg. La figura del Grupo Godó a l'escena mediàtica
catalana sembla que ha quedat clara.

Pagina 2 de 2

https://www.elpou.cat/noticia/1415/tv3-godo-sa


