Nous moviments a favor del comerç local

per Núria Closas, 21 de febrer de 2013 a les 12:54 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 21 de febrer de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
SOCIETAT. Una colla d’amics van organitzar la primera ‘Cash Mob’ del Bages a la capital de la comarca el dissabte passat. Es tracta d’un grup de gent organitzat a través de les xarxes socials que es reuneix per fer una consumició mínima en un comerç de proximitat.
Foto de portada de Facebook de la Cash Mob Manresa

La iniciativa de les ‘Cash Mobs’ va néixer a Estats Units, Buffalo, i s’ha repetit a altres ciutats del món fins arribar a Manresa. La Mireia Belart i l’Eva Forn són dues dels cinc promotors de la primera ‘Cash Mob’ al Bages, que ocuparia el segon lloc en el rànquing de ‘Cash Mobs’ de Catalunya.
“La globalització té coses bones i coses dolentes” explica l’Eva Forn, “per mala sort, ha afectat de manera negativa als comerços locals que n’han sortir perjudicats per les grans marques i les grans firmes” es lamenta.  Per aquest motiu la seva colla d’amics van decidir començar el moviment per tal de promoure els comerços de proximitat de Manresa. La idea va sorgir “un dia per l’altre” expliquen l’Eva i la Mireia. “Vam crear un compte a Twitter i a Facebook i al cap d’un mes vam poder dur a terme la ‘Cash Mob’ a la iogurteria Smöoy”.
Els promotors de la iniciativa van parlar abans amb el propietari del comerç, el qual es va oferir a fer un descompte a tothom qui formés part de l’acció.
Les persones que hi van participar van quedar la tarda del dissabte 16 de febrer a la plaça Crist Rei sense saber a quin comerç consumirien. Cadascú va rebre un adhesiu, de tal manera que el propietari del comerç sabia a qui havia d’aplicar el descompte. “A plaça Crist Rei érem uns 30, però de camí cap a la iogurteria va venir més gent i vam acabar sent uns 50”, relata amb il·lusió la Mireia.

L’organització d’aquestes trobades és totalment voluntària, les organitzadores volen deixar clar que són “uns amics que hem decidit fer això, no és una marca que tenim registrada. És una iniciativa i si tu demà et lleves i en vols muntar una també ho podries fer.” De fet, el moviment de les 'Cash Mobs' segueix un decàleg amb una sèrie de pautes entre les quals hi destaca que qui ho organitza no en pot obtenir beneficis econòmics i que s’ha de fer una consumició mínima.
Tot i no rebre cap mena de compensació econòmica, tenen pensat organitzar més 'Cash Mobs' a diversos barris de Manresa. Algunes de les propostes “podrien ser anar a un restaurant o anar a prendre alguna cosa”, explica l’Eva. “També que hi haguessin més al·licients, premis de recompensa... un afegit que cridi l’atenció de la gent”, afegeix la Mireia. Són conscients que no poden anar a segons quins comerços locals perquè el preu del producte seria molt car pels participants.

El fenomen de les ‘Cash Mobs’
 
El moviment va sorgir l’estiu de l’any passat a Buffalo de mans de Christopher Smith , i s’ha estès arreu del món. El nom adoptat és semblant al de ‘Flash Mob’, una altra mobilització social, però en aquest cas la gent es troba en un espai públic per fer-hi alguna acció impactant, sovint ballar o cantar. “Nosaltres també fa poc que coneixem aquest concepte”, admeten la Mireia i l’Eva, “i quan ho expliquem a la gent sovint ens demana ‘però haurem de ballar?’ i ho hem d’explicar molt bé perquè hi vulguin participar”.
Arrel de la proposta de Chris Smith s’ha creat un teixit a Internet entre les diverses 'Cash Mobs' de tot el món. Alguns exemples són la ' CashMobSpain ' o la 'Cash-Mob' de Cleveland nord-americana on hi podreu trobar un llistat amb diverses 'Cash Mobs' del món.



Participació