«Es tendeix a titllar els immigrants de delinqüents, quan això no és així»

per Ferran Sardans, 22 de gener de 2013 a les 09:53 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 22 de gener de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
ENTREVISTA. Aisha Hammaoui va néixer a Manresa el dia 18 d’agost de 1992, de pares immigrants procedents del Marroc. La petita de sis germans, i amb un català perfecte, ha subratllat que “cal diferenciar entre els delinqüents i els immigrants”, posant com a exemple l’immigrant de Guinea que va rebre una menció especial per part de la Policia Local després de retornar 800 euros que va trobar en un caixer.Els teus pares també parlen amb aquest nivell de català?

La meva mare el comença a parlar, l’està aprenent en aquests moments. El meu pare, en canvi, porta força més temps aquí i encara no el parla.

No van venir alhora?


No, primer va venir el pare i quan va trobar feina i casa va venir la meva mare. Els meus cinc germans i jo ja vam néixer aquí Manresa.

Veus diferències entre la cultura que teniu a casa vostra i la d’algú que porta aquí molt temps?

Home… algunes. La llengua, les tradicions… A més, a casa hi ha certes actituds masclistes, tant per part del pare com de la mare, per tolerar-ho.

Hi ha qui diu que aquests actes us vénen marcats per l’Alcorà…

És totalment fals. L’Islam no ha evocat mai al masclisme; ara bé, hi ha gent que interpreta l’Alcorà a la seva manera segons li convé. I aquest és un gran error. Per exemple, conec el cas d’un analfabet que està conveçut del que li han dit, sense haver-lo llegit. És a dir, tindrà un interpretació totalment difuminada, perquè el que li hagi dit haurà extret de manera subjectiva l’essència del que diu l’Alcorà. Cal llegir-lo i conèixer-lo, i a partir d’aquí decidir. Hi ha gent que s’escuda darrere l’Islam per assassinar, i això ho veig intolerable.

A Manresa hi ha més o menys religiosos que a una ciutat marroquina?

Pel que m’han explicat els de casa, allà s’és molt més religiós. En aquest sentit, allà des de petit et convencen que has de creure-hi. Crec que el més adient seria que la gent, un cop madura, decideixi si vol fer-se musulmà. Per exemple, el meu pare fa poc temps que s’ha convertit en musulmà, un cop ja establert aquí Manresa.

Portar símbols religiosos a Manresa és un problema?

Jo mai m’he trobat amb cap problema racista, però estic segura que si portés el vel la gent em miraria d’una altra manera. És una qüestió d’aparences. També es tendeix a titllar els immigrants de delinqüents, quan això no és així. D’immigrants n’hi ha nascuts aquí i nascuts a fora. És cert que la societat, quan portes algun símbol distintiu, ja sigui que denoti religiositat o el teu origen, et mira malament, amb certa desconfiança. Des del meu punt de vista s’ha de valorar i jutjar una persona, en cap cas la seva aparença. Això també passa amb les mesquites: se les jutja perquè són d’una religió diferent a la que majoritàriament es segueix aquí Manresa, però tenen la mateixa finalitat que una església; no molesten a ningú.

Què n’opines de partits com Plataforma per Catalunya?

Crec que són un error molt gran, no ho trobo gens bé. S’ha de tractar a tothom igual; si fas quelcom malament has de rebre el mateix càstig que qualsevol altre persona, independentment del teu origen, religió o llengua.



Relacionen immigració amb delinquència. Què et sembla?

És un error. Quan algú delinqueix se l’ha de jutjar de la mateixa manera, independentment del país que sigui. Si un immigrant roba, fa mal a la societat en general i a la resta d’immigrants, perquè aleshores la gent, erròniament, associa delinqüència amb immigració.

Políticament quines diferències veus entre Catalunya i el Marroc?

Al Marroc les dones no solen votar, estan molt marginades. Aquí tinc la oportunitat de votar i donar la meva opinió. La relació entre Catalunya i Espanya no m’afecta directament, però tot i això preferiria una Catalunya més lliure que la d’ara.
Arxivat a:
Gent, entrevista, immigració



Participació