CRÒNICA SOCIAL

IV Rally Internacional Ciudad de Manresa (1970)

Gasolinera de Cal Marsal, d’estructura de bigues amb totxos, amb pilar que aguanta el sostre i visera de formigó. En primer pla, el clàssic B-3672, amb placa de vehicle històric BH24, de la marca Autos España de 1917, fabricat per Felip Batlló, Societat Econòmica. L’any 1922 l’empresa va entrar en crisi i el 1928 va desaparèixer, unida a l’empresari tèxtil del Poblenou de Barcelona Vilfred Ricart, i el de motors Elizalde.

Foto: Manolo Sánchez (ACB)
per J. S., 28 de juliol de 2021 a les 18:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 28 de juliol de 2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Davant la cantonada de l’hotel Pere III, lloc d’origen del IV Trofeo Coches de Época: Ruta turística Cardener, Urgellet i Alt Berguedà, que serà coneguda popularment com a Ral·li del Bolet. Organitzat per Biela Club Manresa, el guanyador absolut va ser José Bascones. A més del barceloní Joan Curtó hi van participar entre d’altres els germans Josep i Wenceslao Cantarell, Antoni i Pere Arderiu, Josep Rojas, Alexandre Dalmau, Jacint Calsina, Joan Llorens,  Joan Bastardas i l’italià Giuseppe Di Lorio. El cotxe, B-3672, porta com a punt de mira el símbol d’un ratpenat amb la bandera espanyola al darrere. El cartell davanter del cotxe diu a sota: «Amigos de los Coches Veteranos 1917, España», entitat fundada per Pere Arderiu i altres, amb seu a Barcelona, que tenia molta activitat a Manresa, segons comenta Antoni Tachó, president del Clàssic Motor Club del Bages. Aquest cotxe, curiosament restaurat, encara participa en ral·lis clàssics, com per exemple el 52è Barcelona-Sitges del 2010. Conduit durant anys per Antoni Arderiu Freixa, més recentment el portava una de les filles. Cotxe alt, amb uns pedals per poder enfilar-se a la petita porta de cuir, amb seients davant i darrere. Eren descapotables, amb rodes grosses de radis, ballestes en comptes de suspensió, calia engegar-lo amb una maneta, radiador molt gran per intentar refredar el motor i dos fars davanters considerables. Segons Josep Narcís Arderiu Freixa, la gasolina la posa la noia de Cal Marsal, que fa una contorsió per encaixar la mànega al dipòsit. Porta una armilla que fa conjunt amb uns pantalons acampanats i una camisa estil pop amb un estampat llampant i una bossa cobradora a la cintura. Darrere seu, observem Antoni Vidal, xofer secretari de Pere Arderiu. El cotxe del darrere, el condueixen els senyors Puntí, segons Rosa Cantarell, participants habituals al Ral·li Girona Costa Brava; amb ulleres de sol, i la dona fumant, característica típica de l’època.

La gasolinera Marsal, pertanyia a CEPSA, creada per Demetrio Carceller, com a competència de CAMPSA. A l’esquerra, a peu pla, hi havia les oficines i els magatzems, amb dos cartells que anuncien el ral·li, amb un cotxe clàssic a la portada, on es llegeix: «IV ralli internacional, Ciudad de Manresa». A l’exterior, s’observen unes finestres preformades de vidre, amb una decoració en estil pop-art, dels anys seixanta del segle passat, plena de dibuixos primaverals i un  rellotge que indica que són tres quarts i mig de nou del matí. La gasolinera ocupava les dues bandes del carrer. Avui dia, pertany al grup Petrobages, ocupa la banda esquerra i l’edifici es va refer pràcticament. Al darrere s’observa la discoteca Atangia, coneguda pels balls d’estudiants, que no es va inaugurar oficialment fins el Cap d’Any de 1973 i seria enderrocada definitivament el 2016. Els arbres de darrere formen part d’un jardí de l’ampli solar encara existent.



Participació