La Innocentada assegura la continuïtat amb un relleu generacional

per Carles Claret, 22 de febrer de 2018 a les 12:03 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 22 de febrer de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
FILA CULTURAL. El dijous 1 de febrer, es va estrenar "Tens un do". Un espectacle hereu de la farsa manresana amb sis dècades d’història sorgida d’una comissió rejovenida de l’Agrupació Cultural del Bages que formen set membres, el nucli central dels quals ronda la trentena d’anys. L’obertura a tots els manresans, l’adaptació del muntatge als nous temps i la cohesió entre els intèrprets i el cos de ball han estat els tres pilars de treball de l’equip que va posar en escena l'espectacle dirigit per Jordi Gener.    


En el muntatge de l’any passat, en la qual es va recuperar "Barroc shop", un text d’Agustí Soler estrenat per la Innocentada de l’any 1982, «es van bolcar molts esforços perquè tot reeixís. Hi havia implicats dos centenars de persones i es tenia clar que seria difícil trobar les mateixes energies per repetir-ho en els anys endavant», explica Josep M. Grau, l’únic membre de la comissió actual que prové del nucli que va impulsar la seixantena edició. La continuïtat, per tant, no estava assegurada tot i que la Innocentada, gestionada des d’una de les seccions de l’entitat amb seu al carrer de Talamanca, és, per extensió i trajectòria un patrimoni de Manresa. No hi ha gaires tradicions pròpies nascudes en la contemporaneïtat que perdurin seixanta anys. 
 
Foc nou
 
Aquesta era la màxima inquietud dels germans Ariadna i Adrià Guitart Pujol, arrelats de tota la vida a l’Esbart i a l’Agrupació Cultural del Bages (ACB). En un dinar familiar la primavera d’aquest any, «se’n va parlar i l’Adrià va comentar que seria una llàstima que la Innocentada es perdés i que caldria fer alguna cosa per donar-hi continuïtat», explica l’Ariadna. «Setmanes abans, precisament, havia parlat del mateix amb el Marc Alberti», segueix dient. Per tant, aquell moment «em va quedar clar que calia que tots dos es trobessin». Dies després, l’Adrià i el Marc es trobaven i establien tres pilars bàsics de treball. Segons l’Adrià, van convenir, primerament, que «l’obra no es podia allargar innecessàriament. Havia de durar un màxim d’una hora i mitja. En segon lloc, trobàvem essencial que hi hagués una cohesió total entre el cos de ball i els actors i actrius». Finalment, i a banda d’aspectes relacionats estrictament amb la posada en escena, el Marc i l’Adrià volien que «l’espectacle no quedés circumscrit a un grup determinat de gent», havia de ser atractiu i projectar-se, per si sol, a tots els manresans i manresanes.  
 
Fruit d’aquest intercanvi inicial d’impressions, havia nascut la nova comissió de la Innocentada. La formaven, òbviament, l’Adrià i el Marc i, de seguida, hi van sumar l’Ariadna, «a qui no van tardar massa a "enganyar"», perfecta per a la coordinació coreogràfica del futur muntatge, a qui assistiran Anna Llobet, Sònia Serra i Lídia Cuberas. La resta d’incorporacions, al marge de Josep M. Grau –que ha esdevingut l’enllaç amb la junta i vetlla pel control pressupostari– eren peces clau, imprescindibles per a la part escenogràfica i artística de l’espectacle que havia de veure la llum. Van apostar «pel millor que van trobar a la casa», comenten. Dolors Baró, el referent en el vestuari de tots els cossos de ball dels esbarts de l’ACB, va incorporar-se a l’equip, i també Jesús Martínez, que s’ha acabat posant al capdavant del disseny i construcció de l’escenografia que es va poder veure al teatre Conservatori. En total, sis membres.
 
Temàtica actual
 
Forjat l’equip de treball, un repte bàsic era escollir el punt de partida i el "leitmotiv" del muntatge i, sobretot, qui havia d’escriure’n la dramatúrgia. Això implicava tres opcions: recuperar un text ja escrit –una decisió del tot contradictòria amb l’aposta decidida per la renovació–; optar per engegar un concurs de guions amb un temps rècord, o, finalment, crear una proposta nova i original per estrenar. «Vam sospesar idees que vinculessin, com s’havia fet moltes vegades, la temàtica a l’actualitat i les misèries polítiques i socials de Manresa», admet l’Adrià, però, «no ens convencia el plantejament», rebla la seva germana. 
 
L’Ariadna afegeix que amb la tradicional trama "endogàmica" manresana estaven «encallats. Fins que, entre tots, va sortir la idea de fer girar la trama al voltant d’un càsting per a un "talent show" que s’ha d’enregistrar a Manresa on participen gent de la ciutat i de la comarca». El punt de partida estava fixat i, finalment, l’Adrià va animar-se a escriure’n el text. A la història, que posteriorment ha acabat d’encaixar amb el director, «com en els espectacles de La Cubana, hi ha molta interactuació amb el públic i sensació general de descontrol». El cas és que, al final, «tot acaba tirant endavant» en l’esbojarrat plató instal·lat al teatre on el públic veu què passa davant i darrere de les càmeres i on hi ha involucrades una setantena de persones.   
 
El setè membre de la comissió i director de "Tens un do" també va arribar a través del flux natural dels esdeveniments i del destí. «Estava parlant amb l’amic actor Dani Ledesma de possibles directors per al muntatge i va sortir el nom del Jordi Gener», relata l’Ariadna. «És una persona jove, de 32 anys, que ha fet i dirigit molt teatre amateur a Manresa i sap què representa la Innocentada. Amb el Dani vam convenir que era un candidat perfecte». L’Ariadna no va haver de pensar massa per contactar-hi perquè, només aixecar-se del lloc on estaven asseguts, va topar-hi casualment pel carrer. Li va fer la proposta i ell va entomar-la amb molta il·lusió.  
 
Promoció viral
 
Sota el segell d’InnocenTV, Tens un do es va promocionar a través de les xarxes socials més influents: Twitter, Facebook i Instagram. A part del cartell del que finalment serà una muntatge teatral, els membres de la comissió van jugar amb l’equívoc que, a Manresa, realment s’hi feia un enregistrament d’actuacions per aparèixer en un xou televisiu com podria ser "Operación Triumfo". Per internet, s’hi poden trobar càstings enregistrats per teòrics aspirants que, segons els membres de la comissió, van servir «per anar fent bullir l’olla» de cara a l’estrena del primer de febrer. Durant tot el mes de gener, l’espectacle es va promocionar pels mitjans habituals per arribar també el públic tradicional de la Innocentada. 
 
Tot i que es va contactar amb tots els participants dels últims muntatges per explicar els objectius del nou projecte, l’elenc de "Tens un do" ha quedat substancialment reduït. Entre els intèrprets principals hi ha Ferran Junyent, Lluís Barrera, Txell Vall, Iolanda Segura, Dani Pérez, Pere Font, Montse Mas, Roger Cirera, Albert Giralt, Joan Domènech i Aina Font Torra, conjuntament amb els setze components del cos de ball, deu dones i sis homes.  
 



Participació