Ignasi Cebrian | Actualitzat el 19/09/2016

La nova i vella escola

 
 Els docents estem dins d’una estructura física i mental que ens té encotillats i no ens deixa canviar. Són part de la cotilla: el reduccionisme de les àrees de coneixement, la falta de transdisciplinarietat, la descontextualització de la realitat de molts coneixements, les classes empaquetades en espais d’una hora, el coneixement també empaquetat en llibres o en formats digitals, professorat acomodat difícil de canviar, les aules amb molts alumnes i un únic docent, les aules de mida exacta per encabir 25-40 alumnes, la sobreprotecció dels alumes per part dels pares i les mares, la deixadesa i despreocupació d’alguns pares i mares, la manca de bons recursos...Però, és possible el canvi? 
 
La resposta és un sí rotund. Aprendre és precisament canviar, i aprendre forma part de l’ADN del món docent. Abans cal veure qui vol el canvi. Tot el col·lectiu docent el podem classificar en quatre grups: els que defensen la nova escola, els que defensen l’escola de sempre, els que tenen por del canvi i els indiferents al canvi. Podem trobar gent de cada grup a tot arreu: entre els alumnes, entre les famílies, entre els docents, entre els gestors, entres els administratius, entre els conserges...Els que aconseguiran el canvi, els defensors de la nova escola, han de convèncer als altres  que el canvi és necessari.
 
Han de seduir als altres col·lectius. La feina de docent ha d’estar impulsada per les relacions que s’estableixen a l’aula, al claustre i amb les famílies (amb els agents de canvi del primer grup). Les activitats d’aprenentatge han de ser de proximitat. El coneixement general ha de tenir el seu reflex en l’entorn més pròxim i humà, l’entorn municipal o el del barri. No pot ser que fem només activitats relacionades amb realitats llunyanes. Sovint allò llunyà ho tenim al costat de casa. Es pot ensenyar allò llunyà a partir d’allò proper. Cal col·laborar per aconseguir una docència de proximitat i més humanitzada,connectant amb entitats, institucions i gent que viu al costat. La docència ha de tenir un paper activista de proximitat, amb necessitat de canvi.
 
Pel canvi, també és molt important l’ús de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, les TIC: són una clara via de transformació. Les TIC ajuden a potenciar les xarxes entre docents del municipi i de la comarca i a canalitzar la col·laboració dels alumnes amb d’altres alumnes d’altres instituts i escoles.  Aquestes tecnologies contribuiran a potenciar l’autonomia dels alumnes i el treball en grup i per projectes. S’ha de trencar amb les matèries estanques i anar a buscar la transversalitat implícita dels projectes.
 
Tots aquests canvis són fonamentals i  necessaris per tenir una ciutadania implicada amb els canvis del dia a dia que han de aportar benestar a la població local i també a la global. El canvi comença al municipi i , en concret, a les escoles i instituts que s’hi volen implicar. El canvi comença amb els nois i noies plens de futur.
 

Navega per les etiquetes

OPINIÓescolavellanova

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Ignasi Cebrian@ignasicebrian Sóc gracienc i visc a Manresa des del 2000. Biòleg i periodista de formació i professor de ciències naturals de professió. Des de sempre m’han seduït els mons del medi ambient, la ciència i la comunicació. No sóc el Capità Enciam i per això faig ecologisme gris, no cridaner i de proximitat, és a dir "sostenibilisme". Tampoc sóc el professor Walter Lewin i per això em dedico a fer docència o divulgació científica també de proximitat i, sempre, de la forma més creativa possible
Altres articles d'aquest autor
Associació Cultural El Pou De La Gallina | NIF: G-58376682 | Carrer Sobrerroca 26, 1r 1a | Apartat de Correus 1 - Manresa | Tlf/Fax: 93 872 50 18 | elpou@elpou.cat | Condicions d'ús
Ús de cookies
Utilitzem galetes pròpies i de tercers per mesurar i gestionar les visites a la web, com també per recordar els usuaris que hi accedeixen. Si accepta la seva instal·lació, considerem que accepta el seu ús. Per canviar-ne la configuració o obtenir informació sobre la nostra política de galetes premi aquí.