Toyota RAV4 Hybrid: segment democratitzat

per Rnric Oller Carbo, 12 d'agost de 2016 a les 08:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 12 d'agost de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
MOTOR. L’actualització de la gamma RAV4 arriba acompanyada d’una estrena sonada, una variant híbrida inèdita en el segment que els japonesos de Toyota ofereixen en versions 4x2 i 4x4. No cal carregar-lo a la xarxa domèstica.

Va arribar al nostre mercat fa encara no quatre mesos per aglutinar en un sol embolcall dos dels productes més reeixits de la gamma nipona: el concepte SUV i la tecnologia híbrida. D’aquesta manera, el nostre protagonista es converteix en el primer SUV híbrid de la categoria. Però l’aposta no és tan arriscada com l’anunci podria fer pensar perquè el RAV4 Hybrid, a la pràctica, és una còpia molt aproximada del vehicle que Lexus ofereix sota la nomenclatura NX 300h. De fet, ambdós autos comparteixen plataforma i grup mecànic. L'esquema propulsor confia en un motor tèrmic de gasolina 2.5 que funciona amb cicle Atkinson, a diferència de la majoria dels motors de gasolina, que són de cicle Otto. La tecnologia Atkinson incorpora un temps d'expansió més llarg que el de compressió, cosa que dóna lloc a una conversió més eficient de l'energia de la combustió. La potència del giny esmentat és de 155 CV, però en paral·lel, al seu costat i sobre l’eix davanter, els tècnics de la casa hi han adossat un motor elèctric de 105 kW, que aconsegueix que el RAV4 es converteix en el tot camí híbrid més potent a Europa, fins a la data. Els motors elèctrics que porta s'alimenten d'una bateria d’hidrur de níquel que es recarrega amb la inversió dels mateixos motors, que actuen com a generadors quan frenem o simplement deixem de donar gas.
 
Els que optin per la versió AWD de tracció total trobaran un segon motor elèctric de 68 CV, aquest cop instal·lat sobre l'eix posterior. Aquest giny que estalvia l’eix de transmissió s’ocupa de garantir l’empenta en situacions molt concretes: quan iniciem la marxa, quan exigim la màxima acceleració, en el cas que afrontem pendents pronunciats i, és clar, sempre que l’electrònica detecti que es produeix una pèrdua de motricitat en alguna de les rodes. En ambdues versions del Toyota RAV4 Hybrid la potència màxima combinada és de 197 CV, però en la variant amb tres propulsors és la pròpia bateria que s’ocupa de limitar el lliurament de potència dels blocs elèctrics. Les bateries d’aquest model viatgen sota el seient posterior, sense afectar en res l'habitabilitat interior, però redueixen la capacitat del maleter dels 547 a 501 litres. La versió de dues rodes pot remolcar 820 quilos i la 4x4, fins a 1.650 quilos. Una altra de les novetats és el canvi de marxes, que munta un variador continu automàtic d’engranatge planetari, que simula 6 velocitats virtuals. Aquesta mena de marxes  poden seleccionar-se seqüencialment des de la palanca del canvi, ja que no disposa de lleves al volant. 
 
El RAV4 Hybrid que trobareu als concessionaris llueix la nova imatge de la gamma 2016, renovada a primers d’any. Els japonesos han preferit mantenir els trets bàsics. No hi trobarem, doncs, radicalismes estètics. Els canvis es concentren als grups òptics, el para-xocs i el protector inferior, que són de nova factura. L’auto incorpora també llums diürns amb tecnologia LED, sistema de posada en marxa en pendent (HAC), tancament centralitzat i obertura remota del maleter, amb porta d’accionament elèctric. Les mesures finals tampoc no varien, però a dins descobrim un nou quadre de comandaments que incorpora rellotges de més fàcil lectura i millor qualitat. Entra en escena un nou monitor central tàctil de 7 polzades a color que entre altres projeccions, mostra una visió perifèrica de 360º del cotxe per facilitar l'aparcament o la conducció entre obstacles. La versió híbrida del RAV4 duu també climatizadorbizona, cruise control, sensor de pluja i equip d’àudio amb sis altaveus i entrada USB-Bluetooth amb streaming.
 
Circulant amb el Rav4 Hybrid és molt fàcil notar la millora que ha experimentat el model. El treball d’insonorització guanya molts enters perquè no es produeixen vibracions desagradables i aquest és, realment, un dels seus fets diferencials. El conductor disposa de tres modes de conducció (Eco, EV i Sport), que s’afegeixen a l’estàndard que selecciona el cotxe, per defecte, quan activem el contacte. És capaç de rodar només amb impuls elèctric fins arribar gairebé als 50 km/h i, superat aquest llindar, activa el motor de gasolina, amb franca suavitat. En general, la conducció del Toyota RAV4 Hybrid resulta molt agradable però per aconseguir un rendiment òptim val la pena estudiar-ne una mica abans el funcionament i implicar-se a l’hora de cercar el millor aprofitament. En aquestes condicions és relativament senzill aconseguir mitjanes de 5 litres i mig, quan travessem la ciutat o ens movem per l’extraradi.  Carretera enllà costa més estabilitzar la xifra per sota de 7 litres. El fabricant publicita acceleracions 0/100 km/h en 8,3 segons i un consum mixta de 4,9 l/100 km, amb unes emissions de CO2 a partir de 115 g/km, però aquestes dades només poden obtenir-se en laboratori perquè el trànsit diari impedeix mantenir les velocitats sostingudes imprescindibles per assolir la xifra. Trepitjant a fons el peu dret, el giny de gasolina arriba molt aviat al seu règim màxim i la fressa es dispara de manera incòmoda. Bàsicament, perquè el convertidor acusa més lliscament del compte i fa la sensació poc empírica que no estem aprofitant prou bé la potència. L’alçada lliure respecte del terra, el tipus de pneumàtics ecològics que munta i la falta de proteccions inferiors condicionen, també, les seves possibilitats com a 4x4. 

 
Els japonesos de Toyota volen que, d’aquí a quatre anys, més de la meitat de les seves vendes aquí siguin de vehicles híbrids. I no només això. Pretenen que més de la meitat dels RAV4 que surtin dels concessionaris siguin de la nova versió Hybrid. L’equipament tecnològic d’aquest cotxe allargassa la llista de forma interminable. Duu  dispositiu d’alerta de tràfic creuat (RCTA), sistema de visió panoràmica i detector d’objectes a l’angle mort (BSM). També, Sistema de Seguretat Precol·lisió (PCS), detector de vianants distrets, avisador de canvi involuntari de carril (LDA), Control de Creuer Adaptatiu (ACC) i reconeixement de senyals de trànsit (RSA). Opcionalment, qui ho vulgui, també pot demanar l’imponent sostre solar panoràmic d’accionament  elèctric i el Pack Drive, que enfosqueix els vidres posteriors i opta per llandes de 18".
 
A favor:
 
*Nivell d’acabats, equipament i estètica  
*Silenci sepulcral en bona part dels desplaçaments 
*Equipament tecnològic
 
En contra:
 
*Només 4/5 km amb impuls completament elèctric
*Preu 
*limitacions evidents a l’hora de practicar el 4x4

 
Fitxa Tècnica
  • Motor: D’alumini davanter transversal. Injecc. Directa. Stop&Star155 CV gasolina.+. Motor elèctric Davanter/Transversal de corrent altern.
  • Canvi: automàtic  de convertidor, de 6 vel.
  • Tracció: Davantera/ integral automàtic.
  • Accel. 0 a 100 km/h: 8,3 segons.
  • Vel. Màx.: 180 km/h.
  • Consum mitjà: 5 litres.
  • Preu: 29.890 euros.



Participació