Josep M. Oliva | Actualitzat el 09/10/2015

El fàstic

 
Hi ha un fàstic elemental, primari, gairebé fisiològic, que és el que percebem amb la mirada, amb l'olfacte, amb el gust, amb el tacte... És una sensació desagradable comuna a molts humans. I després hi ha un altre fàstic més profund, que no ens ve donat pels sentits sinó per una percepció difícil de precisar que ve marcada per les nostres idees, les nostres conviccions. És el que sento, per exemple, quan veig algun home que, tot i que es podria presentar perfectament per a un lloc de treball on demanessin "bona presència", penso que si jo fos dona em faria un fàstic terrible sense que pugui explicar el perquè. Un d'aquests homes podria ser el Berlusconi. I me'n faria encara que no el conegués de res, tan sols per allò que transmet amb la seva presència. Si fem cas d'aquella asseveració que diu que la cara és el mirall de l'ànima, no és casual que em serveixi ell mateix per exemplificar el fàstic que de vegades ens poden fer també alguns gestos i algunes actituds.

Llegeixo a diversos diaris que aquest passat mes de setembre l'exprimer ministre italià va visitar la península de Crimea, recentment arrabassada a Ucraïna i annexionada a Rússia, invitat pel seu amic Putin. Durant la visita van fer un recorregut per un històric celler, abans propietat de l'estat ucraïnès i ara del rus. Va ser allà on l'anomenat Cavaliere es va fixar en una ampolla de Xerès del 1775. I, amb el seu tarannà de prepotència disfressada d'espontaneïtat, va demanar destapar-la per compartir-la amb el seu amfitrió. Sense pensar-s'ho dos cops, la guia del celler va accedir a la seva petició, que després va repetir amb una altra ampolla de vi del 1891. És evident que el perjudici causat pel seu gest no es podria compensar amb els diners amb què estaven valorades les dues ampolles. Més enllà de la taxació monetària, aquelles dues ampolles tenien un valor patrimonial per a Ucraïna mentre el caprici del Berlusconi tenia l'aire arrogant d'una vexació i d'un espoli. Tan indecent com anar al Prado i dibuixar uns sostenidors a La Maja desnuda o visitar el Museu Egipci del Caire i demanar que traguessin les benes d'una mòmia. Traslladat a l'època moderna, el gest del Berlusconi és el mateix d'aquells que en altres temps s'atribuïen el dret de cuixa. Més que el gust pel vi o que el desig de sexe, als individus com ell els mou l'afany de dominació i la necessitat d'humiliar. Poques coses em fan tan fàstic com aquesta.
 

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Josep M. Oliva

Nascut a Manresa l’abril del 1958. Servei militar complert, carnet de conduir classe B, cotxe propi, títol de mecanografia i llicenciat en Periodisme. Observador curiós. Va començar a col·laborar en premsa als vuitanta i és a El Pou de la gallina des de la seva creació, durant molts anys hi ha tingut una pàgina d’opinió mensual, «A propòsit». Ara escriu també una columna quinzenal –«Veient-les passar»– a Regió7. Durant més de vint anys va presentar el programa de cançó «Carregat de romanços» a diverses emissores de la ciutat. En fa onze, juntament amb un grup d’entusiastes, va crear  El Club de la Cançó, des d’on organitza un concert mensual a El Sielu.

Altres articles d'aquest autor
Associació Cultural El Pou De La Gallina | NIF: G-58376682 | Carrer Sobrerroca 26, 1r 1a | Apartat de Correus 1 - Manresa | Tlf/Fax: 93 872 50 18 | elpou@elpou.cat | Condicions d'ús
Ús de cookies
Utilitzem galetes pròpies i de tercers per mesurar i gestionar les visites a la web, com també per recordar els usuaris que hi accedeixen. Si accepta la seva instal·lació, considerem que accepta el seu ús. Per canviar-ne la configuració o obtenir informació sobre la nostra política de galetes premi aquí.