Practiques selfie?

per Sara Serrano Valenzuela, 29 de gener de 2014 a les 11:48 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 29 de gener de 2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
 En grup o en solitari, amb temporitzador o sense, enfocant-te o davant d’un mirall… La fotografia feta per un mateix ja té nom: selfie.

El diccionari Oxford l’ha nomenat Paraula internacional de l’Any 2013 i la defineix com
Una fotografia que algú s’ha fet a ell mateix, generalment amb un smartphone o una webcam per penjar en alguna xarxa social.


Il·lustració per Carme Mateo.
El terme s’ha estès com una taca d’oli i es calcula que el seu ús ha crescut un 17.000% entre els usuaris. Oxford Diccionaries se serveix d’un programa de cerca que registra fins a 150 milions de paraules que s’han entrat a Internet cada mes. Amb aquesta eina s’ha comprovat l’èxit de selfie en el darrer any. La seva difusió ha donat peu a la creació de derivats del mot com welfie [1]  [mentre es practica esport], drelfie [2] [quan és feta sota els efectes de l’alcohol], helfie [3][fotografia només dels cabells] o belfie [4] [només del cul].

 
Cal que retrocedim fins l'any 2002 per trobar el primer registre de selfie. Pel que sembla, un australià va publicar un missatge en un fòrum explicant una borratxera i adjuntant una fotografia del seu estat feta per ell mateix que va batejar com a selfie. La presència de la paraula, però, va passar força desapercebuda i no ha estat fins al 2013 que s’ha notat un increment tan espectacular. La tendència es confirma si fem la cerca en alguna xarxa social. Només a Instagram, per posar un exemple, s’han registrat 23 milions d’autofotografies amb l’etiqueta selfie.
 
Una acció mundialment coneguda i tendenciosa que molts de nosaltres practiquem gairebé diàriament i que s’ha estès fins a personatges com Obama, que es va fer una foto al funeral de Nelson Mandela, el Papa, que se n’ha fet amb diversos pelegrins, Piqué i Shakira anant en bicicleta, Jennifer López, Hillary Clinton, Miley Cirus o Tom Hanks. També marques com Dove han basat campanyes publicitàries en selfie.
 
Potser les autoritats sanitàries haurien de començar a advertir que practiquem selfie amb moderació i, sobretot, penseu que és perillós provar totes les variants alhora.



Participació