El carril bus manresà encara no rodarà

per Carlota Gallés / Sergi Perramon, 7 de maig de 2012 a les 00:35 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 7 de maig de 2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
REPORTATGE. Obrim un nou espai dedicat a cobrir temàtiques tractades en l'últim ple municipal. Comencem amb els plans de la ciutat respecte al carril bus, un projecte que fins ara no ha quallat en l'esquema dels partits polítics manresans. La CUP hi va insistir, el govern es va escoltar bé la proposta i ERC la va rebaixar a un procés de diàleg. Manresa, de moment, no tindrà carril bus.
El carril bus no serà una realitat malgrat les complicacions de circular dels busos de la ciutat. Foto: Ramon Aran


En l’últim ple, el passat 19 d’abril, la CUP va presentar una ambiciosa esmena que recollia la recuperació del carril bus manresà. Adam Majó, portaveu del grup municipal de la CUP a l’Ajuntament, no dubta a reclamar aquest carril «necessari per al desenvolupament de la ciutat». Majó proclama un fort i clar «prou!» a l’abandonament de la tasca d’implantació del carril bus. El seu grup municipal exigeix un termini màxim d'un any per a la implantació. A més, sol·liciten una millora dels serveis municipals de transport, reiterant que «no es despesa, és inversió».

Tot i els esforços d’entesa, l’esmena no va ser aprovada. En lloc d’aquesta, una segona esmena d’ERC s’ha encarregat de salvar el projecte, tot i que abandonant l'exigència temporal que reclamava Majó. La portaveu del grup d'ERC, Mireia Estefanell, va proposar l’obertura d’«un procés informatiu». En aquest, amb el qual el ple es va comprometre, s’informarà dels avantatges del carril bus i es buscarà l’acord entre veïns i comerciants abans de tirar endavant el projecte.


«És un tema pendent des de fa més d’un any»


Així ho posà de manifest la Candidatura d’Unitat Popular. En el pla de mobilitat de Manresa vigent, hi constava el disseny d’un carril bus en les vies més cèntriques de la ciutat com el passeig de Pere III i la carretera de Vic. Aquest pla va ser aprovat el març del 2011 i, passat un any, la proposta segueix en stand by .

D'altra banda, el transport manresà genera un dèficit que supera el milió d’euros, cosa que preocupa tant el govern municipal com l'oposició. Ramon Bacardit, regidor de Mobilitat, confessa que ja «estan sensibilitzats amb la situació». Bacardit també va assegurar que entenien la urgència de reduir aquesta despesa i «preservar un dels serveis bàsics de la ciutat» comprenent que una solució podria passar per millorar el servei i articular el carril bus, tal com demana Majó.

Complicacions

El portaveu del Partit Popular, Domingo Beltrán, va treure a la llum la problemàtica de tot plegat. Beltrán va explicar que «no tot és pintar quatre ratlles a terra», sinó que s’han de tenir altres factors en compte, com la seguretat dels vianants. Per tal de constituir un carril bus a la carretera de Vic, serien necessaris canvis a les voreres. Segons Beltrán, aquests canvis implicarien una inversió  l’Ajuntament ara no pot assumir. Per aquest motiu, el portaveu del PP creu que és absurd tirar endavant una mesura «que no es podrà dur a terme per raons de pressupost».

Després de l’exposició d’aquest argument, el fins llavors indecís regidor de Mobilitat va posicionar-se en contra de l’esmena de la CUP. Bacardit va confessar que la rotunditat de Majó l’havia il·lusionat amb el projecte, però que «la cosa no era tan simple». Després de «xocar amb la realitat», tal com ell expressà, es mostrà favorable a l’esmena d’ERC. «Si més no, és més raonable», digué, donant les gràcies a ERC per la seva aportació.

Una manera d’eternitzar el procés?


Adam Majó critica l’esmena d’ERC, que s’ha acabat aprovant. El portaveu declara que «no canvia res, no fem cap pas endavant». De fet, el regidor Joan Vinyes (ERC) va confessar que l’esmena pretenia evitar els mals majors que pogués causar la moció agosarada de la CUP.

L'estació de busos guarda els vehicles que s'enfronten cada dia contra la trama de Manresa. Foto: Ramon Aran

El cert és que es preveu que la fase informativa sigui llarga. En aquesta, s’hauran de vendre els avantatges d’aquest carril bus i negociar amb veïns i comerciants, a més de revisar les voreres, els trams i la seguretat. Un altre dels reptes serà reorganitzar els sentits de la circulació de la carretera de Vic, ja que s’hi haurà de dissenyar una rotonda que eviti els actuals girs a l’esquerra en aquesta via. El PSC, per últim, es va mostrar favorable a la moció d’ERC per davant de la de la CUP, tot i que, des d’un principi, va defensar la necessitat d’un carril bus.

La
complicada geografia de la ciutat

Manresa, orogràficament, és una ciutat molt complicada. La capital bagenca està situada en una zona de petits torons (Puigcardener, Puigmercadal, Puigterrà, Puigberenguer i Tossal dels Cigalons) causants de forts desnivells. Cal sumar-hi que el tramat història del municipi fa que la distribució dels carrers estigui bastant antiquada. Manresa és plena de carrers estrets i amb un asfalt deteriorat que fan que el trànsit dels nostres carrers sigui caòtic i atípic en una ciutat mitjana com Manresa. És per això que els qui han de gestionar el transport de la ciutat es troben davant d’una equació molt complicada amb alternatives escasses.

Fer un carril bici? En el cas de Manresa ja s’ha intentat sense èxit. Per no abandonar la idea, seria necessari fomentar l’ús d’aquest vehicle. Després, de forma lògica, ja es podria plantejar un carril bici amb sentit i ben estudiat. Ara bé, com s’ha comentat en línies anteriors, el municipi resta en un terreny de molts desnivells i per un usuari pot esdevenir un tour melete circular-hi. Aquest factors fan encara més necessari que existeixi un sistema de busos eficaç.



Participació