BMW i3: endoll de categoria

per Enric Oller i Carbó, 8 de gener de 2014 a les 00:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 8 de gener de 2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
MOTOR. El primer elèctric dels alemanys és un producte exclusiu, tecnològic, però sobretot sostenible i econòmic en el dia a dia. Dissenyat a partir d’unes proporcions inèdites fins ara en el segment, se sustenta en un xassís d’alumini embolcallat en una vistosa carrosseria de fibra de carboni i plàstic reforçat (CRFP), que no passa mai desapercebuda.

 L’estètica i el pes (1.195 kg amb l’equipament complet de bateries d’io-liti) són els seus grans aliats. Els clients empedreïts acostumats a l'ergonomia de la marca hauran de fer un reset quan s’acomodin a l’interior, on la lleugeresa impera i poques coses recorden la resta de la gamma BMW. Els plàstics i el cuir deixen pas ara als materials ecològics, però el més insòlit és la postura al volant i l’accés a l’habitacle, que es fa a través de 4 portes, les del darrere d'obertura inversa. Els seients sorprenen també. Són molt prims i més confortables del que aparenten. La porta del darrere inclou el cinturó de la plaça precedent i la posició general és força elevada, a l'estil d'un tot terreny, per afavorir la visibilitat. Darrere el volant s'ha ubicat una petita pantalla, i on habitualment hi ha la clau de contacte ara hi trobem un petit comandament satèl·lit per seleccionar els modes del canvi automàtic. Els comandaments analògics i el panell central desapareixen. El protagonisme se l’emporta una enorme pantalla amb tota la informació necessària. Compta amb un potent sistema de navegació i un programari molt desenvolupat. Amb l'app pertinent, totes les dades de consum, eficiència, historial de conducció, estat del vehicle en temps real i camí més curt, te les emportes de casa al telèfon, i pots passar-les al cotxe de manera automàtica.



La mecànica lliura 170 CV (125 kW) amb un parell motor de 250 Nm. La seva autonomia varia molt depenent de l'ús que se li doni i del grau d’immediatesa que li exigim. Els tècnics publiciten recorreguts d’entre 130 i 160 km. L’i3 presenta dos modes d'estalvi d'energia: l'ECO PRO i l'ECO PRO +. Però el cotxe pot equipar opcionalment el que BMW denomina “Range Estendre”: un petit motor bicilíndric de 650 cc i 34 CV que s'activa automàticament en funció de les necessitats del sistema. S’ocupa exclusivament de recarregar les bateries fins a incrementar l'autonomia uns 100 km. 

Un cop en marxa sorprèn el silenci de rodatge, la capacitat d’acceleració i el tacte del pedal dret. L’accelerador arriba associat a un sistema de retenció del motor que serveix per recuperar energia. Quan això passa, la maniobra es fa tan evident que activa també el llum de fre. Nosaltres ens hi hem adaptat en uns pocs quilòmetres i aplaudim fermament la solució. Més enllà d’aquest recurs, podem assegurar que pitjant a fons l’accelerador l’i3 desferma els 170 CV emmagatzemats. Per arribar als 60 km/h fan falta només 3,7 segons i amb el doble de temps situarem el nou elèctric de BMW per sobre dels 100.  



El flamant elèctric de BMW és l’urbanita perfecte. Presenta un angle de gir envejable. Gira completament sobre si mateix en menys de 10 metres i compta amb els habituals sistemes d’ajut electrònic d’estacionament. Al final del dia o quan hàgim esgotat les bateries haurem de passar per l'endoll. En un de càrrega ràpida (que obliga a contractar més potència però que subministra el mateix fabricant) recuperarem el 80% de l’energia en només 30 minuts. Amb un endoll domèstic convencional (com el de la rentadora) la recàrrega completa necessita 8 hores.      
 
FITXA TÈCNICA
Motor: elèctric 170 CV (125 KW).
Tracció: posterior.
Canvi: automàtic amb dos modes de gestió.
Frens: discs vent/discs vent.
Vel. màxima: 150 km/h.
Accel. 0 a 100 km/h: 6,2 s.
Preu: 35.000 euros.

Arxivat a:
Gent, BMW, motor, cotxes



Participació